Sunday, October 04, 2009

Söndag

...och två saker: Filateliexponatet och middag. (Och en mikroskopisk tur med H i det ruskiga oktober-vädret...)

Middagen är i ugnen och på spisen: Det blir fisk och potatis. Med fisken gör jag såhär:
1 fryst fiskblock (400 g, litegrann tinat)
styckar jag upp i ca 5 delar och lägger i smord form.
3/4 citron pressar jag över (resten sparas till servering).
Saltar och pepprar (vitpeppar, men ibland dessutom svart).
1 champinjon (som H alltid lämnar efter att han har använt svamp i pastasåsen) och ett rejält stycke purjolök skivas och läggs på fisken. Tomat. Peppra lite till. Riven ost efter behag. Ringla över lite mjölk eller grädde. Klicka över lite smör.
In i ugnen 200-225 grader i ca 1/2 timme, medan potatisarna kokar!

Det är något konstigt hemma hos mig: Oavsett om det är färskpotatis eller halva vinterpotatis eller något annat,  så behöver de en halv timme för att bli klara. Ibland mer. Färskpotatis ska ju bli färdiga på kortare tid, men inte hos mig. Mandel är också konstiga; de ska ta tio minuter en kvart, men här tar de 20 minuter!

Vi har citron och morot (skivor eller stavar eller riven, idag skivor med citron) till. Och en klick rømme.

Och hjortron med vispgrädde till efterrätt!!!

No comments: