Friday, October 02, 2009

Nyttiga oljor?

Det står mycket i pressen och reklameras mycket för olika nyttiga oljor med omega-3, omega-6 etc. Senast nu var att selolje bevisades lindra ledsmärtor (nettavisen.no). Jag läser om selolje, hvalolje, krill osv, och började undra - vad är det egentligen? När jag hör om krillolja, undrar jag om det är valarnas mat vi pressar oljan ur. Och pressad säl och pressad val låter ju inte så bra mot naturen...

Så jag skrev och frågade:
> >-----Original Message-----
> >Sent: Thursday, October 01, 2009 8:56 PM
> >To: nettavisen@uib.no
> >Subject: [nettavisen] Selolje lindrer leddsmerter
> >Jeg lurer på hvordan selolje og hvalolje fremstilles. Presser man olje ut av døde dyr?
> >Mvh
> >Louise

och här är svaret:
"Hei, oljen presse ut fra spekket, i motsetning til tran som kommer fra leveren.
Mvh .
Kim "

Jag tror jag håller mig till omega-6, som utvinns av nattljus!!!

1 comment:

Xanthoria said...

fast nu har jag lärt mig att det är balansen mellan omega-3 och omega-6 som är rubbad hos oss moderna människor: Vi får i oss mycket o-6, men för lite o-3 i förhållande till det. Vad 17 ska jag göra? Sluta äta olja och piller, men äta mera färsk fisk, kanske!?