Sunday, July 05, 2009

Söndagstankar

Söndag och mulet för första gången på länge. Det känns svalare, trots att det faktiskt är 22-23 grader! Inatt vaknade jag kl halv två och höll på att krepera av värme. Min idealtemperatur är mellan 15 och 20 plusgrader!

Idag har jag genomfört vårstädningen av balkongen, så nu ser den ut som den skulle ha sett ut i mars-april; till påsk... Beviset på vilken j-a vår det har varit, och hur oändligt mycket bättre det är nu! En ensam pelargon står och ser hängig ut på bordet. Jag får ta tag i blomsterprakten när vi kommer hem från Flyinge. Då når jag väl äntligen upp till 17 mai-standard...

Det blir fint med en tur till Skåne. (Hoppas att det inte är varmt!) H och jag har redan börjat prata om vilken mat vi önskar oss!

Sommarens planerade läsprojekt, Mare Kandre och Orhan Pamuk, är nerlagt. Den förstnämnda därför att böckerna helt enkel inte finns i Bergen. Pamuk därför att jag läste essäsamlingen Other Colours. Jag gillade inte de texterna, tyckte att de var alldeles för egocentriska. Får väl testa en roman, men senare.

Sommarens läsprojekt har liksom helt av sig själv blivit Booker Price-vinnare Alan Hollinghurst. Texterna är spännande därför att de beskriver kulturer som jag öht inte känner; (1) brittisk överklass, (2) gay.

No comments: