Monday, July 20, 2009

Ostrukturerad

Måndag mitt i semestern och fruntimmersveckan (en svensk grej) har börjat; grattis Margareta! Förresten har den norske kronprinsen Håkon 36-årsdag i dag; grattis!

H och jag har lånat A:s lilla bil hela helgen och i går körde vi (=jag kör!) E39:an mot Voss till vi kom till UTM: LN 3267 2594, mellan Geitelvi och Hyvingneset. Där satte vi bilen och gick upp till en dunge med grova aspar, rönn och hassel. Trots att regnet startade ungefär när vi var uppe, var det en fin exkursion! Min första riktiga tur ut i terrängen sedan skovet i våras, faktiskt! Det är inte lätt, men H hjälpte mig när det blev besvärligt och höll mig i handen. Vi såg bland annat: Pannaria rubiginosa (massvis), Fuscopannaria ignobilis (minst 500 thalli), Pannaria conoplea (ställvis fertil), Lobaria pulmonaria, L. scrobiculata, Peltigera collina, Normandina pulchella och Collema subflaccidum! På vägen tillbaka körde vi upp en grusväg högt över fjorden och såg på utsikten. När vi kom hem vilade jag, läste min roman och drack en liten Glenmorangie. Sedan lagade jag middag. Sedan såg jag Poirot på TV medan H jobbade med filatelin på webben. Trött och sov gott efter vår lilla expedition!

No comments: