Saturday, April 10, 2010

Bodil Malmsten

Jag läste ut "Sista boken från Finistére". Varför blir dehär böckerna så populära? Varför är det så viktigt att veta om det är fiktion eller verklighet? Jag tycker att det är mycket blablabla och upprepningar. Men jag orkade läsa hela boken och letade upp hennes hemsida

Citat från bokens framsida: "Detta är poesi på prosa och jag prickar om och om igen för meningar jag inte vill glömma" GT Jag försöker hitta en bra mening till er kära läsare, men lyckas inte helt? Här är en slumpvis vald mening: "Mannen i charken med sitt vänliga leende ovanför det blodiga förklädet, fläskfilén, kalvkotletterna." Undrar om det är uppräkningarna av ting och företeelser som gör att en text blir poetisk. Eller avsaknaden av subjekt i meningar (jfr föregående mening!).

No comments: