Sunday, September 20, 2009

Sockerkaka

Ett sätt att prokrastinera, som jag verkligen förknippar med studenttiden, är att baka på söndageftermiddagen. Man sitter och pluggar och pluggar, men känner plötsligt att det är absolut nödvändigt att baka. Idag var det inte plugg, utan exponatet till BERGEN 09.

Det fanns två ägg i kylskåpet. Det blev då "Enkel billig sockerkaka" efter ett recept, som gammelmormor Elma gav vidare till min mamma.

50 g matfett, 2 ägg, 2 kkp socker, 2 kkp mjöl, 2 tsk bakpulver, 1 kkp mjölk, ev ngn smakstillsats: citron, mandel el vanilj.
Smält smöret (sic) och låt kallna. Vispa ägg och socker. Blanda mjöl och bakpulver, rör i smeten tillsammans med mjölken. Till sist det avsvalnade smöret. Slå i smord och bröad form. Grädda i 175 ca 40-50 min.

Min kaka var färdig efter 31 minuter i ugnen (långt ner). Detta är en sockerkaka av en typ som jag brukar kalla "bomullskaka"; den är ganska porös och lite smulig. God som eftermiddagskaka. Perfekt att dynka med fruktsaft eller likör till en liten god efterrätt med frukt och grädde. Och förutom att innehålla billiga ingredienser som jag oftast har hemma, så är den också billig när det gäller tidsförbruk! Och det är ju bra när man "borde" gå tillbaka till läsandet eller vad viktigt man nu håller på med...

P.S. En kaffekopp (kkp) är 1,5 deciliter (dl).

1 comment:

Xanthoria said...

"If this isn't nice, I don't know what is!