Saturday, August 21, 2010

Höstens projekt

Hade möte med de andra teknikerna på DNA-labbet igår. Jag är ansvarig tekniker och tillsammans är vi fyra stycken. Det blir bra!

Håller på att tänka igenom vad som är de viktiga projekten i höst, på jobbet och privat. Här är fritids-projekten:
  • Frimärksutställningen Skåneland 2010 (har skrivit ut sidorna som ska monteras om, 15 stycken och försäkrat exponatet)
  • Renovera lägenheten (hallen, klädkammaren och sovrummet)
  • Läsa James Joyce Ulysses (först på norska, sedan på engelska)
  • Ha litegrann fokus på mat (har problem med aptiten, så projektet blir att laga aptitretande och nyttig mat i höst)
Det borde räcka. Skriver mer om läsprojektet i nästa post!

Thursday, August 12, 2010

Vinst

Det kom ett paket med böcker i postlådan igår: Utan avsändare och inget brev eller kort med info om vem som hade skickat det! De tog lång tid innan jag fattade att det var en vinst. Och sedan tog det ännu längre tid innan jag kom på vilken hemsida det var jag hade skickat in tävlings-svar på! Men jag hittade listan med vinnare!

Wednesday, August 11, 2010

Sunday, August 08, 2010

Back to reality

After four weeks vacation and one week of conference in Edinburgh, we are now trying to realise that everyday life will actually start tomorrow. Work?! Life is good ;-)

Friday, July 30, 2010

End of July

July ends, but the vacation has been wonderful!

Today: iron clothes, wash the dishes, pay some bills, and have a couple of moments with the exhibition for Skåneland 2010! Love!

Wednesday, July 28, 2010

Dagdröm

Ibland får jag lust att tillbringa en tid någon annanstans än här i Bergen; jobba och ha vardagar. Inte ett helt år, det känns för länge. Kanske nio månader. Just nu dagdrömmer jag att H får ett erbjudande om att jobba och forska, till exempel som "professor II" på SLU på Alnarp. Samtidigt så kontaktar Malmö Högskola mig för att fråga om jag kan gästföreläsa (och forska), som vikarie för en av deras fasta lärare. Naturligtvis får vi hyra en fin och stor lägenhet i Malmö med närhet både till restauranter, tåg, buss och Ribban! Jag har aldrig bott i Malmö - jo, det har jag, men bara det första året av mitt liv;-)

Sunday, July 25, 2010

Fuskinlägg II

Idag: Äntligen, efter ca 20 år som lichenolog, har jag kommit igång med att läsa John Wyndhams roman "Trouble with Lichen"! Jag läser naturligtvis det exemplar som Ove Almborn fick i present av Rolf Santesson! Men som han antagligen aldrig läste(?)!

Saturday, July 24, 2010

Fuskinlägg

Fusk, eftersom mycket av texten är kopierad från min Facebook:

Jag har solat idag,  på Turøy! Perfekt temperatur och fin botanik. Zoologi: Jag såg en mink och tusen brännmaneter; Hans H Blom fick fisk! 10 stykken påstår han;-)

Och så en av dagens intressanta diskussioner: Vad innebär det att någon är intellektuell? Jag hittade en diskuterande definition på Wikipedia. Mycket intressant, det visar sig att ett stort hinder i diskussionen var att vi inte riktigt klarade att skilja "akademisk" från "intellektuell"! Jag frågar mig själv: Är anledningen att jag vill veta vad intellektuell betyder, helt enkelt att jag själv önskar vara intellektuell? Hans svarade: Var inte fånig!

Thursday, July 22, 2010

Otroligt

Tänk att kunna försörja fyra vuxna, två barn och två hundar med ett par bloggar!

Tuesday, July 20, 2010

TV-serier

Jag är urusel på TV-serier. Det började väl med att jag inte såg Lödder ("Soap") på 70-talet. Här är en inte alls komplett lista på TV-serier som jag inte har sett, många av dem har jag inte ens sett ett enda avsnitt av...

Mad Men, Akuten, Gilmore Girls, Morden  i Midsomer, Desperate Houswives, The Company, CSI, Cougar Town, Lykelig skilt, Gossip Girl, Veronica Mars, 12 Feet Under, Sopranos, Lost... etc...

Sommaren 2009 följde jag In Treatment på norsk TV; säsong 1. Men i år trillade jag fort av. Been there, done that.

Sunday, July 18, 2010

Härliga semester 2010

Balkongen är städad och fin (jag!), men det är lite kallt att sitta här. Men OK ändå. Jag tog på min mysiga tröja från Asilomar, CA. Har läst ut Knausgård del 5, "Slik forlot jeg Bergen." slutar den. Ska lyssna lite på Melissa Horn. Ska diska en pytteliten disk. Ska gå en tur med regnjackan på. Vi ser på Tour de France, jobbar med filatelin (är prokrastineringen verkligen väck?), pussas, lagar drinkar, äter god mat, pratar, utrotar klädhögar (jag!), går turer och pratar om att köra en längre tur (Bømlo?). Nu ska jag laga en kopp kaffe till mig själv - H är ute och går sin vanliga runda!

Saturday, July 17, 2010

Bergen, my love

Straks ta en tur ned til byn, til biblioteket. Må ha noe når jeg lest ferdig Karl Ove Knausgård "Min kamp del 5". Leser bare denne delen, fordi den handler om tiden i Bergen! Jeg elsker Bergen...

Friday, July 16, 2010

Uttalstips

Ett litet tips: Uttala det engelska ordet pasture med "a", inte "ei", som "pejstures". Bara ett tips alltså, som jag inte vill tvinga på någon.

Thursday, July 15, 2010

Back in Bergen

Vi är tillbaka i svala Bergen (19 grader) efter ca en och en halv vecka i Skåne (runt 30!). Härliga semester 2010!!!

Friday, July 02, 2010

Skåne-längtan

Heja Sydsvenskan!
Heja Helsingborg!

SEMESTER

Igår startade jag semestern! 1 juli till 31 juli! (Idag var jag på jobbet från 10-15.45...)

Thursday, July 01, 2010

Fiesta del departamento

David O tog detta foto på forskargruppen i Marin Biodiversitets sommartur, som jag hoppade av, för jag ville göra färdigt "allt" före semestern... De hade visst kul! Här är vinnarna av kubb-spelet

Friday, June 25, 2010

Midsommar

Vi skiter i att fira här på Slettebakken. Det regnar och är skit. Dessutom var ju St Hans för flera dagar sedan... Hoppas på en del midsommarmat senare, på semestern i Skåne! Nu: fotboll Chile-Spanien.

P.S. Idag spelade Datarockpå Bybanen när jag åkte hem från jobbet!

Monday, June 21, 2010

Skånska poststämplar

Jag jobbar stenhårt med att sätta upp min samling med skånska poststämplar. Jag håller M- och L-län åtskilda. Just nu blev jag färdig med F (M-län). Under tiden ska Spanien slå Honduras i fotbolls-VM. Dessutom kan jag meddela att jag inte gillar Susanna Alakoskis roman "håpas du trifs i fengelset". "Svinalängorna" gick ju an, men denna... nej, ingenting för mig. Dessutom verkar det som om författaren har missat minst en fakta-kontroll!

Saturday, June 19, 2010

Bröllop

Idag gifter kronprinsessan Victoria sig med herr Daniel. Jag är inte bjuden. Men känner mig lite där, för biskop Antje Jackelén har varit präst i Holmby/Gårdstånga församling! Om jag inte har helt fel för mig. Och det var efter 'min tid'...

Friday, June 18, 2010

Times Cited: 69

Upplysning från Web of Science:

Title: HIGH-PERFORMANCE THIN-LAYER CHROMATOGRAPHY (HPTLC), AN IMPROVED TECHNIQUE FOR SCREENING LICHEN SUBSTANCES


Author(s): ARUP U, EKMAN S, LINDBLOM L, et al.

Source: LICHENOLOGIST Volume: 25 Pages: 61-71 Part: Part 1 Published: JAN 1993

Times Cited: 69

Jag uppskattar mer och mer det fina samarbetet vi hade i Lund! 69 ggr, och de senaste sex var faktiskt i år, 2010!

Sunday, June 13, 2010

ABBA

Jag håller på att läsa "ABBA The Story" av Carl Magnus Palm. Och lyssnar på The Album för jag har alla skivorna i The Albums-samlingen! BRA! ABBA har egen kanal på Youtube, förresten.

Saturday, June 12, 2010

Veckan som gick

Jag var i Stockholm(sområdet) tisdag till onsdag. Jag måste skriva om det, men det är svårt: 1) disputationen blev inställd; 2) min bästa väninnas partner sedan 10 år har precis gjort slut. Jag kände mig som Gandalf ("Den grå vandraren") i Sagan om ringen-trilogin. Det gör jag ju här på kontoret också, där jag sitter, omgiven av forskargruppen "Marin Biodiversitet". Som jag inte är medlem i. Men jag känner mig "glad och generös, även gentemot små och till synes obetydliga figurer" (dvs som hoberna/marin biodiversitetsfolket)!

Just nu är jag på jobbet; väntar på en elektrofores, och så ska jag gelrena. Kommer inte ihåg hur man gör, men chansar på att det ska gå bra...

Sunday, June 06, 2010

Söndag och sol

Det ska vara sol på söndagen - och det är det! Men fortfarande kyligt. Jag sitter på balkongen, i fleecekofta och fryser om fingrarna. Småkillarna leker nedanför på lekplatsen, och det går vilt till. De har någon slags smällare. Intressant att lyssna på konversationen. Efter varje smäll ("No er det min tur!") så skriker de i falsett. Mysigt! Men hade jag varit deras mamma, hade jag oroat mig för "bomberna". Vad är det egentligen? Killarna har tydligen till och med smakat på dem ("ekkelt")!

Jag försöker planera Stockholms-trippen (vad ska jag ha på mig?, vad ska jag packa i?, packa in presenten och skriva kortet, hinner jag en sväng på Postmuseum?, etc).

Saturday, June 05, 2010

Mera filateli

Nu har jag fått en "vän" på facebook från Eslövs Frimärks- och Vykortsklubb! De ska arrangera regional utställning 1-2 oktober 2011 (Eslövia 2011)!

Friday, June 04, 2010

Boktips

Kulturen, historien, geografin. Är länderna runt Östersjön förenade eller vitt olika? Tor Eystein Øverås reste runt och skrev, och jag läser boken "Til". Jag tycker att han skriver så himla bra. Han är seriös, men inte pretensiös. Jag har dessuom läst "Livet! Litteraturen!" och njutit den!

Wednesday, June 02, 2010

Molecular markers

The mrSSU is usually less variable than ITS, and for Degelia, it is!

Sunday, May 30, 2010

Söndagmiddag

Söndagens middag står och lagar sig:

1) Kokt potatis

2) Baconlindade kycklingfileer. Jag delar varje filé på mitten och lindar styckena i Birkelands goda bacon. Lägger i snålt smord form tillsammans med färsk champinjon, skivad purjolök och några tomatbitar. Kryddar med svartpeppar och pyttelite salt. Droppar över olivolja. Mitt i ugnen i 200-225 grader, ca 25-30 minuter (jag skär lite och kollar färgen, är ganska rädd för Campylobacter, men de får inte bli torra!).

3) Tillbehör: råa morotsbitar, tomatbitar, creme fraiche.

4) Efterrätt blir det nog: aprikoskompott med grädde!

P.S. Ursäkta om jag har stavat champinjon fel (Agaricus sp.) Men det var nog rätt!

Inspiration

Jag var i affären hos Audun igår och blev inspirerad! Jag har inga namn eller länkar... Efter 10 år utan större ingrepp i tvårummaren, måste vi göra någonting!

Friday, May 28, 2010

Livsverk

Ja, jag tror fortfarande att diversitet är bättre än enspårighet;-) Jag blir aldrig bäst på något, men å andra sidan blir mitt glas aldrig tomt(?)!

Tuesday, May 25, 2010

Calleth you, cometh I

The Ark
Album: IN LUST WE TRUST (2002)

And I know we were both too young way back when we had our thing
and you're not the one that i think everytime that the telephone rings
and i know that what we had would not be called love by the ones who know
and i know it's been many years and hundred love affairs a go
i know all that so well but i also do know this

calleth you cometh I

And that's just how it is
and how it is always been

It's were my reason stops
andsomething else comes in
i know it doesn't make sense
but still..

calleth you cometh I

And that's how it is!!!!!!!!!

And I know we became restrained everytime we were among friends
And I know how it was last time and how bitterly it always ends...
And I know we were both too young to know what real love would be like
And i know our comunication didn't always work out right.
i know all that so well but i also do know this

calleth you cometh I

And that's just how it is
and how it's always been

It 's were my reason stops
and something else cames in

i know it doesn't make sense
but still..

calleth you cometh I

and I've been waiting for this so long,waiting to sing this song
...for...you...

Monday, May 24, 2010

Sköna maj

Det är så skönt att slippa skriva ansökningar i maj/juni, det är ju den finaste tiden och då var man tvungen att sitta inomhus och motivera, göra budget, angsta deluxe... Istället har jag lite mini-ångest över exponatet till Skåneland 2010... Det räcker.

Lyssnar på The Ark på Spotify. Definitionen på 00-talet för mig!

Dekokt

Camilla på facebook gav mig följande tips: "koka ingefärsskivor i några minuter, pressa i citronen och drick så hett som möjligt :-)". Nu har jag druckit två stora koppar och det känns bra. Vill har mer, men den är antagligen starkare än vad jag just nu känner. H har gått till sin mor och ska få "vit dame" (marsipantårta), men jag kan inte följa med. TRÅKIGT!

Sunday, May 23, 2010

Tio år med en objuden gäst

Inte ett jubileum, men en markering. Idag är det 10 år sedan MS-symptomen debuterade. Det har varit en berg-och-dalbana, men jämfört med de första åren går det bättre nu. Fast jag är sämre. Och sedan förra årets vår-skov, som var det värsta jag har haft, så har det varit ganska lugnt och stilla på den fronten. Tacksam är jag för det.

Thursday, May 20, 2010

Mysiga saker i mitt liv

Hemma med ond hals och hadde tänkt ta siesta nu (fatigue...), men "fastnade" på Google. Hittade några mysiga saker som jag har gjort, men nästan glömt, t.ex. moss- lavexkursion med Bergen Treplantingsselskap (och Hans; 2002), en notis om vägglav i Hubro (tack vare att jag tipsade dem; 2006). Och förra årets jättemysiga höjdpunkt, som absolut inte är glömd, när vi hyllade Ingvar, finns här!

Veckan efter

ja, det är veckan efter Kristi Himmelfärdshelg och 17 maj! Det var en aktiv och rolig helg. Mamma och pappa var här. Nu läser jag Stefan Einhorns "Den sjunde dagen" och slås av likheten med Mitch Ahlboms "Tisdagarna med Morrie". Mycket livsvisdom och erfarenheter, som äldre män vill föra vidare innan de dör. Det blir en muntlig överföring, som lyssnaren sedan har skrivit ner och gjort bok av. Som ofta är ganska långtråkig läsning, tyvärr...

Thursday, May 06, 2010

Lichens and climate change

Meddelande från Yngvar Gauslaa: "vi har nå et ledig PhD-stipend som går på laver og klimaendringer, se linken nedenfor. Vi søker primært en person som er interessert i hvordan laver fungerer og hvordan de responderer på miljøforhold. Synes du at dette ser interessant ut, mottar vi gjerne din søknad."

Sunday, May 02, 2010

Sunday, April 25, 2010

Kladdkaka

Note to myself: Remember to buy more eggs! This recipe sounds heavenly!

Saturday, April 24, 2010

Saker som gör mig glad

Gå på konstutställning inspirerar också - det är inte bara musik som gör mig gladMat också. Och många andra saker. Fascinerades av Hilde Vemrens stora målning Olympia.

Ikväll ska jag komma ihåg att titta på sista delen av Millenum.

Sunday, April 18, 2010

Summa söndag kväll

Det hjälpte att ha påskledigt, tycker jag. Känner mig inte fullt så dränerad längre, och energin kanske till och med kan vara på väg tillbaka. Förra veckan var det en kick att helt ensam klara hela faktureringsjobbet – 16 räkningar som ger ca 112000 NOK in till labbet, så nu är kontot på plus igjen… Det var också en positiv överraskning att jag klarade att gå ut på kvällen både på onsdagen (Marit Voldsæter ”Drit i å danse”) och fredagen (fyra rätters middag med ’vinpakke’ samt kaffe med konjak på Naboen), utan att bli helt utslagen!

I dag har jag dessutom kommit igång med att fylla en del luckor i min frimärkssamling Sverige, som jag har i Leuchtturm-album. Jag har mycket material och dublettsamlingar, men har inte orkat komma till skott med att sätta in i de serier som kräver lite bestämningsarbete med hjälp av Facitkatalogen. Till exempel ”Stående lejon” (Facit 140-148), där det är flera typer, taggningar, etc.

Nu är det halvtidsvila i Brann-Vålerenga (0-1).

The Hootenanny Singers - Kullerullvisan [1972]

Saturday, April 17, 2010

Mera poesi

Sonja Åkesson (1977)

Ja tack

En varm hand.
Ett varmt bo.
En varm kofta
att trä på de isande tankarna.
En varm kropp
att trä på kroppen.
En varm själ
att trä på själen.
Ett varmt liv
att trä på det isande livet.
---

Monday, April 12, 2010

Kommentar

Det var roligt när jag hade skrivit en stump om att jag har läst en poetisk bok. Det inlägget blev kommenterat! Av en poet! Det kändes speciellt.

Lichen blog

Via vår lichens-l listserver fick jag info om en ny lav-blogg:
"Dear Lichen Allies,

I have recently begun writing a blog entitled 'squamules':
http://squamules.blogspot.com/
It will be a place for my random thoughts and scientific musings. I began it as a creative outlet for myself, but I hope that it will provide some information and entertainment for others as well! Please feel free to comment and begin discussion threads. Some entries will be essays, some will be about recent research, and other posts may just be underdeveloped thoughts on a topic tangentially related to lichens or fungi in general.
I hope you enjoy! Thanks for your support!
All the best,
Brendan
-- ----------------------------------------------------- Brendan P. Hodkinson PhD Candidate Department of Biology Box 90338 Duke University Durham, NC 27708 Tel: 919-660-7285 Fax: 919-660-7293 Email: brendan.hodkinson@duke.edu -----------------------------------------------------"

Saturday, April 10, 2010

Bodil Malmsten

Jag läste ut "Sista boken från Finistére". Varför blir dehär böckerna så populära? Varför är det så viktigt att veta om det är fiktion eller verklighet? Jag tycker att det är mycket blablabla och upprepningar. Men jag orkade läsa hela boken och letade upp hennes hemsida

Citat från bokens framsida: "Detta är poesi på prosa och jag prickar om och om igen för meningar jag inte vill glömma" GT Jag försöker hitta en bra mening till er kära läsare, men lyckas inte helt? Här är en slumpvis vald mening: "Mannen i charken med sitt vänliga leende ovanför det blodiga förklädet, fläskfilén, kalvkotletterna." Undrar om det är uppräkningarna av ting och företeelser som gör att en text blir poetisk. Eller avsaknaden av subjekt i meningar (jfr föregående mening!).

Dikt

Tack Eva, för att du påminde mig om Eeva Kilpi


Ur diktsamlingen “Tack för igår”
Det enda jag numera ber om
för mina väninnor:
- Gode Gud, ge henne en man.

Eller anspråkslösare:
- Ge henne män.
Och när de sedan berättar
att de fått sig ett ligg,
sänder jag omedelbart
en tanke mot höjden:
- Vackert så, tack för det.

Sunday, April 04, 2010

Aktivitetsnivå

Hur vet man hur mycket som är lagom? "Good enough"? Hur vet man om man tar i för mycket? Var går gränsen mellan avslappad och lat? Hur vet man om man borde göra mera, jobba hårdare, vara mer aktiv?!

Thursday, April 01, 2010

First excursion of 2010!

Today, we made an excursion; the first of 2010! We drove to Jondal in Hardanger, and it was lovely. Not as long a drive as I had thought. The rain didn't start until we were on our way home again! After some pizza, a glass of red wine, and 'Antikrundan' on tv, I am feeling the good good exhaustion after a day out in the field. It's so good!

Tuesday, March 30, 2010

Mer snö

Jodå, vi vaknade till ett vitt landskap imorse! En "vit påsk"? Det är vit-tisdag, och jag slösar bort en semesterdag på att diska, tvätta spisen, sticka till sta'n och handla. Kaffe och wienerbröd efter en lång lugn stund på biblan gjorde väl ändå att dagen inte är helt bortkastad!? Jag har tappat gnistan.

Sunday, March 28, 2010

Sista söndagen

i mars 2010. Det som var bra med mars var att snön tinade och det kom ingen ny. Tack för det. Nu börjar påskveckan och jag skulle haft massvis av inspiration att göra massor av saker... Känner på mig att det inte kommer att bli så mycket. Ingen inspiration... Hoppas att en tur på jobbet imorgon hjälper...

Saturday, March 27, 2010

The Ark

...var kanske bättre förr?!

Thursday, March 25, 2010

Love/lav song



ALL YOU NEED IS "LAV"!

Wednesday, March 24, 2010

Mimring

Jag har klickat på en reklam på en hemsida, för kanske första gången frivilligt! Bara för att det var L.L. Bean och jag plötsligt kom ihåg att jag har varit i en outlet i Freeport, Maine. Det var 1995. Jag köpte en rutig fält-skjorta.

Sunday, March 21, 2010

Musik som gör mig glad III

Alanais! Hittade inte originalvideon på Youtube.

Thursday, March 18, 2010

Senaste bok

Läste färdigt denna i förrgår. Gentleman's Relish. Häftig blandning av stillsamma historier och fantasifulla hemska, nästan-skräck- noveller.

Tuesday, March 16, 2010

Forskning visar

Dessa siffror är hemska. Stor skillnad mellan könen - varför? Jag blir extra tagen, eftersom MS hos mig har orsakat en liten skada i ryggmärgen...

Thursday, March 11, 2010

Män

Först gillade jag bäst äldre killar, sedan upptäckte jag att jag gillar yngre män också, och idag insåg jag att lönnfeta män (oavsett ålder?) tilltalar mig! Kort sagt, så är jag förtjust i män.

Wednesday, March 10, 2010

Layout

Undrar varför layouten på bloggen plötsligt blev så ful och konstig!? Men jag struntar i att försöka fixa den!

Sunday, March 07, 2010

Kvalitetstid

Människor kan skapa bra grejor!

Life as a competition

När föräldrarna inte klarar att vara bäst, tävlar de om att ha bästa barnet!? Nej, kom igen, 08:or; ställ upp i Vasaloppet, vetja!

Saturday, March 06, 2010

Friday, March 05, 2010

Nej, just det!

"Bara för att man är trött behöver inte det betyda att man är deprimerad."

Thursday, March 04, 2010

Monday, March 01, 2010

Carrying a ton of feathers

Bra av Professor Vandvik:
"Ho trur det er viktig at kvinner får både støtte og eit spark bak.
– Kvinner er kan hende meir sårbare i visse periodar av livet, då treng ein støtte frå miljøet ein er i. Ein treng nokon som kan ta tak i deg og seia at det du gjer er bra, og oppmodar deg om å satsa vidare og søkja dei høgare stillingane. Har ein det, er mykje gjort. Sjølv har eg alltid hatt mykje bra folk rundt meg, folk som har tatt tak i meg når det trengst, seier ho.
– Kan eit generasjonsskifte betra kjønnsbalansen?
– Det er mogeleg, men alle studier viser at det skjer ikkje atuomatisk; kvinnene forsvinn i større grad enn menn i alle ledd i den akademiske kjeden. Eg trur derfor skeivheitene vil halda seg, med mindre vi gjer noko aktivt for å endre de underliggjande årsakene til at det er slik. Stereotypen på ein professor og ein vitenskapleg leiar er jo ein godt vaksen, kanskje litt distré, mann. Slike indre bilde bidreg til at dei som rekrutterer ofte ikkje vel kvinner, og at kvinner som er aktuelle for ei professorstilling eller eit prestisjetungt stipend ofte ikkje søkjer, meiner Vandvik."

Monday, February 22, 2010

Epost från Lichenologisten

"The Lichenologist has increased its Impact Factor for the fifth consecutive year. At 1.279*, this represents an impressive 44% increase on the 2007 figure of 0.887*."

Sunday, February 21, 2010

Saturday, February 20, 2010

OS och så'nt

Jag har en idé om att skriva om CV (curriculum vitae, "course of life"). En CV är, ungefär, en översikt över en persons kvalifikationer och "livs-karriär". Men jag har börjat fundera på om man inte kunde skriva en översikt över saker som man kan och/eller har gjort, som är roliga eller som man känner var bra att lära sig och kunna (om än inte alltid så nyttiga för ens karriär eller för samhället)! Till exempel, att kunna läsa - det står ju ingenstans på CV:n att jag kan läsa och att jag lärde mig det cirka 1972! Funderar på att skriva en CV över bra saker i mitt liv.

Hästar i Flyinge (maj 2009).

Friday, February 19, 2010

Rekord!

Snörekordet er slaget här i Bergen!

Friday, February 12, 2010

Det ljusnar

Det börjar ljusna redan runt klockan åtta! Det går mot vår! Om 7 dagar har snön legat rekordlänge i Bergen. Ok, låt det bli rekord, och töa efteråt! Jag har fått nog nu...

Tuesday, February 09, 2010

Svalbards lavar

Ett par av mina kolleger här vid UiB har skrivit en lavflora.

Monday, February 08, 2010

Sunday, February 07, 2010

Thursday, February 04, 2010

Edinburgh 2010

Ok, so the IAL conference in 2008 didn't quite meet my expectations. But we must always look ahead: A couple of days ago, I registered for IMC9 in Edinburgh, and I think it's going to be great! I already have the financing, since I have some funding left from the 30.000 NOK that BIO gave me after the received the two awards for the BIO300 course; the 'Uglepris' and the national 'Utdanningskvalitetsprisen'! Feels GREAT!

Saturday, January 30, 2010

Musik som...

...hjälper i kampen mot dåligt januari-humör...

Friday, January 29, 2010

Kalifornien 2008

Jag medger att trippen till Kalifornien inte helt motsvarade mina förväntningar. Ok ok ok... Jag hade en bild av Monterey (från 1993) och att konferensen skulle innebära långa soliga dagar och långa mörka kvällar med brasor på stranden och Stilla havets brus. Fast de hade varnat för den kyliga California-luften. Men den minns jag inte alls från fältresan 1993. Då var jag 25, när H och jag reste 2008 var jag 40; det kan ju inverka på mina upplevelser. Och den irriterande jet-lagen... Höga förväntningar hade jag också. Jag var inte förberedd på att den delen av Kalifornien som vi kom till var så konservativ, att polisen rensade stranden 22-23 varje kväll och att konferens-stället också tyckte att klockan tio dags att sova! Alldeles för liten tid att njuta Kaliforniskt vin, men H och jag lärde oss att ta ett litet glas till lunch för att kompensera, HAHA!!!

Men vi hade en hel del fina upplevelser! Till exempel: "Met Timdal and Haugan at a restaurant at night, a ’project’ I never thought would work out, however, I must learn to trust Blom as a project leader! Observed blue heron (Ardea herodias) on our way back to the hotel." Och att H hittade Xanthoria pollinarioides på den första lokalen vi stannade för att kika efter arten!

Antikrundan igår

Knut och Bosse är redan en klassiker!

Monday, January 25, 2010

Five minutes of Lund



The city of my student days!

Ett år i tjänst

Tänk, jag har varit anställd fast som tekniker i över ett år nu! Känner mig mycket tryggare! Men det är fortfarande jättemycket som jag inte kan... Och på onsdag ska vi starta en ny grej: introduktion till DNA-lab i grupp istället för en och en. Jag är nervös!

Sunday, January 24, 2010

En lång dikt

Hittade precis mina anteckningar från 2008, och tycker att det ser ut som en dikt. Den kan ju till exempel heta:
"Ode till Amerika-resan" (eller nå't s'ånt)!?:

SAN FRANSISCO (”The City”)
Some things that we observed that are mentioned in tourist guides:

- Embarcadero

- the Transamerica Pyramid

- Alcatraz

- City Lights Bookstore

- Fisherman’s Wharf

- Pier 39 (incl. Sea lions)

- Columbus Ave.

- Coit Tower

- Chinatown / Financial District



MONTEREY

Some things that we observed that are mentioned in tourist guides:

- Sensory Garden

- Cannery Row

- Fisherman’s Wharf (incl. Sea lions)

USA trip; 9-21 juli 2008-08-03

Wednesday, 9

Wake up at 04.05. Flight (KLM 1184) from Flesland at 06.10... It was 1 hour late out from Schiphol due to a flat tire. A beautiful morning and I lost my camera.

Landed at SFO around 14.15 local time. AVIS rental car: Chevy Classic, Malibu.

Best Western Coyote Point Inn (San Mateo)

The pizza in San Mateo was good, however, I was too jetlagged to appreciate it.

Thursday, 10

Morning stroll in the area

BART train from SFO to San Fransisco

Nice walk from Embarcadero to Fisherman’s Wharf

Had a nice lunch

Sea lions at Pier 39, but not very many (as in 1993)

Lots of haze, we just barely saw Alcatraz

Hotel shuttle back from SFO

Saw humming bird outside the hotel room window

Dinner and a good red wine at a nice restaurant in San Mateo, jazz trio (took a cab!)

Friday, 11

Route 92 west to Hwy 1 at Half Moon Bay

Sea access by the golf course provided us with the first observation of Xanthoria pollinariodes Lindblom & D.M. Wright, on a planted Lonicera by the fence!

More stops on the journey south, no more sightings of X. pollinarioides

Late lunch in Santa Cruz at a micro brewery, very homey

Had booking at Best Western at Ocean Street (internet from Coyote Point) – big room!

Explored the town

Dinner at Hindquarters restaurant with huge portions of meat and cole slaw and really good wine a short stroll from the hotel!

Saturday 12

Hwy 1 to Monterey

First stop Moss Landing (a well known spot for bird watchers) with X. pollinarioides (the only observation that day)

Monterey: good parking by Fisherman’s Wharf and a slightly touristic, but good lunch

Sea lions, Cannery Row, and the free bus back

Old town

Drove out to Best Western Monarhc Inn in Pacific Grove and got a nice and quiet room

Walk down to Asilomar and to the beach, a bit longer than we expected, but exciting (black tail deer, Moneterey pine, X. parietina at the cemetery, etc)

Dinner at Indian restaurant in Oliver St., very nice

Sunday, 13

Met the bryologists at Asilomar for the day excursion to Nisene Marks State Park (secondary redwood forest)

Short stop in Moss Landing on the return, but we didn’t see the sea otter

Registration for IAL6, Asilomar Conference center

We got a nice big room (1007) in house Manzanita, North Woods

Right after dinner was the welcome reception with lots of nice things to eat (and drink!)…

Monday, 14

Introduction to IAL6 (the Programme is found here, so I won’t og into details)

Poster was up one day (only): Lindblom & Søchting: Xanthomendoza borealis – a bipolar lichen species

Tuesday, 15

H and I skipped the morning session and drove into Pacific Grove/ Asilomar to fill gas (met a biologist in a Volvo), shop and drink coffee (espresso and cappuccino!)

Best session: Systematics and Phylogeny

Wednesday, 16

Best lecture: Lutzoni

Evening: British Lichen Society reception

IAL banquet was nice, but ended before 22

Post-party with the Oslo people and Iceland and some bottles of good Californian wine…

Thursday, 17

Printzen and Lindblom session at 16.00-17.30: Between Individuals and Species: Population Genetics of Lichens

But before that I had a quiet moment in our room. The humming bird appeared outside our window.

Night: IAL business meeting. I surrendered at 22.00 and rounded off the day with a couple of glasses of good Californian wine with Ekman and Blom and, finally, Printzen

Friday, 18

Haugan, Blom, and I drove into Pacific Grove/ Asilomar to have coffee and buy smoke

The Save Mart was big and nice

Stopped by Asilomar State Beach to look at a X. candelaria s lat

Best lecture: TGA Green

Closing reception between 20.00 and 22.00

Nice walk with Haugan back to our lodgings and exciting observations of the ’Night Police’ of Asilomar…

Saturday, 19

Leave the room and pack the car

Two sessions before lunch

Drove north and stopped at Moss Landing

Found a Comfort Inn in Santa Cruz without much ado, nice and relatively quiet

Saw an American Kestrel (Falco sparverius) (?)

Met Timdal and Haugan at a restaurant at night, a ’project’ I never thought would work out, however, I must learn to trust Blom as a project leader!

Observed blue heron on our way back to the hotel

Sunday, 20

Hwy 1 and 92 north in haze and light rain, same route back to SFO

Everything went smoothly and the flight back to Europe was on time

Monday, 21

Rain in Amsterdam

Tired

The flight to Bergen Flesland was delayed ½ hour

Met Sætersdal on his way back from conference in Tennessee!

Splendid weather in Bergen – good to be home

Had a pizza and managed to stay up until 22.30!
-----

Musik som gör mig glad II



II. Mando Diao!

Friday, January 22, 2010

Fredag kväll

Stillhet, tack. Eftertanke. Tacksamhet för en bra vecka och en speciellt bra fredag. Lite trött, nej, mycket trött. Imorgon ska jag skärpa mig och skriva om allmötet på museet i onsdags, och den mysiga eftermiddagen efteråt.

Wednesday, January 20, 2010

Musik som gör mig glad



I. Swe-Danes!!!

Saturday, January 16, 2010

Antikrundan

Av någon outgrundlig anledning hade vi missat att det var säsongspremiär på Antikrundan i torsdags. Vilken miss! Men tack vare Svensk televisions hemsidor har vi sett programmet precis nu!

Och äntligen kom jag iväg till bibblan idag!

Wednesday, January 13, 2010

Tuesday, January 12, 2010

Hitta min blogg

Till dig som just googlade ”Louise Lindblom blogg” från ett norskt konto: Varför använder du inte blogsearch på google?

Sunday, January 10, 2010

Christmas tree 2009

Today, we said good-bye to our Christmas tree. Now it has joined the gang outside, telling each other stories from their exciting life inside!

Saturday, January 09, 2010

Acklimatisering

Ovanligt väder, för att vara Bergen; denna kyla och snö som ligger veckovis! Jag känner mig ofta en smula stel i kroppen – ”giktisk” kallade H det. Men det är ju en bra period att testa min nya trådlösa väderstation, som jag fick i julklapp. Spännande varje gång att kolla min-temperaturen! Enligt väderprognosen i tidningen, kommer det att hålla sig mer eller mindre under 5 minusgrader hela nästa vecka. Otroligt, för att vara här ute i den oceaniska klimatzonen!
Julen är över, och imorgon ska vi kasta ut julgranen. Det tycker jag är synd, för den är fortfarande fin. Och det är så mysigt att komma hem mörka vintereftermiddagar och sitta en stund och knäcka nötter och titta på julgranen! Julgransljus ger ett mysigt ljus.

Jag har inte läst några nya böcker den sista tiden. Jag läste om ”The Sorrows of an American” av Siri Hustvedt
Nu ska jag ta tag i de fyra frågorna för 2010:

1) Vad är du färdig med, vad vill du släppa, rensa bort?
Jag tycker att hösten har varit fylld med ”rensa bort” i och med flyttningen av jobbet. Många påtänkta eller oavslutade projekt har blivit dumpade. Snyft, men skönt. Att Harald, mot min vilja, skickade mig fyra gamla fotoalbum från 1990-talet var inte så dumt: Här ska rensas! Mycket ska bort, men det var också ganska fint att se, att det såg ut som om jag hade det bra.

2) Vad är du tacksam för?
Jag är tacksam för att jag har fått en ny karriär och att jag är omgiven av trevliga, roliga och duktiga människor, som vill mig väl! Jag är tacksam för att jag lever tillsammans med mitt livs stora kärlek. Jag är tacksam för att min ekonomi är god och stabil.
3) Vad vill du bjuda in i ditt liv?
Jag vill bjuda in glädje och sorglöshet!
4) Vad vill du ge?
Jag vill ge trygghet, mod och inspiration!
Det sista där är något som jag vill, men som jag absolut inte har den minsta aning om jag någonsin kan ge ens en smula av till någon enda människa… Hoppas att min omgivning åtminstone känner sig såpass trygga tillsammans med mig, att vi kan skratta tillsammans åt eländet… ”Full Catastrophe Living”!

Wednesday, January 06, 2010

8 timmar

Halv åtta till halv fyra är ju 8 timmar, så nu kan jag göra vad jag vill, till exempel ta på ytterkläderna och GÅ HEM!

Monday, January 04, 2010

Försöker vakna

Mörkt, snöigt, inget kaffe, ingen här. Trög start på det nya arbetsåret...

Sunday, January 03, 2010

Min egen stenbock

Han fyller år idag! Puss och grattis!

Friday, January 01, 2010

Preparing to live 2010 fully

Fyra frågor från Evas blogg:
1) Vad är du färdig med, vad vill du släppa, rensa bort?
2) Vad är du tacksam för?
3) Vad vill du bjuda in i ditt liv?
4) Vad vill du ge?

Jag ska verkligen tänka igenom dem alla!