Friday, January 29, 2010

Kalifornien 2008

Jag medger att trippen till Kalifornien inte helt motsvarade mina förväntningar. Ok ok ok... Jag hade en bild av Monterey (från 1993) och att konferensen skulle innebära långa soliga dagar och långa mörka kvällar med brasor på stranden och Stilla havets brus. Fast de hade varnat för den kyliga California-luften. Men den minns jag inte alls från fältresan 1993. Då var jag 25, när H och jag reste 2008 var jag 40; det kan ju inverka på mina upplevelser. Och den irriterande jet-lagen... Höga förväntningar hade jag också. Jag var inte förberedd på att den delen av Kalifornien som vi kom till var så konservativ, att polisen rensade stranden 22-23 varje kväll och att konferens-stället också tyckte att klockan tio dags att sova! Alldeles för liten tid att njuta Kaliforniskt vin, men H och jag lärde oss att ta ett litet glas till lunch för att kompensera, HAHA!!!

Men vi hade en hel del fina upplevelser! Till exempel: "Met Timdal and Haugan at a restaurant at night, a ’project’ I never thought would work out, however, I must learn to trust Blom as a project leader! Observed blue heron (Ardea herodias) on our way back to the hotel." Och att H hittade Xanthoria pollinarioides på den första lokalen vi stannade för att kika efter arten!

No comments: