Sunday, December 28, 2014

Kortbrev

Jag sorterar mina kortbrev i kronologi och typordning. Fina kort, fina stämplar, med och utan rivkant. Jag läser också texten, i de fall jag klarar att tyda handstilen. Här är en pärla, skickad till "Herr Fabrikör H. Sjöberg" (jag har anonymiserat avsändaren):

Stockholm 27/11 1925

Jag är okänd män vad som gör att jag skrifver är att jag har något på mitt samvete som jag måste bekänna för eder
Jag har arbetat i fastigheten vid drotningtorget och på eder villa på fridhem då den blef bygd
Ja är nämligen målare till yrket så att jag var anstäld hos XXX
Då jag arbetade i fastigheten vid drotningtorget tog jag några små saker det var inte värt mycke kanske en två kronor män jag känner det är nog att störa den frid som jag fick då jag lämnade mig åt Jesus
Jag ber eder om förlåtelse

N Nnnn

Ett annat kortbrev!
 

1 comment:

Xanthoria said...

Bra jobbat, fortsætt så!