Saturday, December 27, 2014

Juleferie / jullov: Tankar om filateli

År 2014 är snart över. Segrar, nederlag och många vardagar.
Min stora hobby är filateli och i år har jag använt många timmar, främst på helsakerna och mitt fina exponat, men också på att besöka frimärksutställningar och naturligtvis klubben, BFK, (nästan) varje tisdag!

Tre viktiga saker 2013:
1) Kompletterade klassiska Sverige-samlingen med (nästan) alla 2+3 och 3+2-parstycken.
2) Representerade klubben på Hobbymässan.
3) Besökte frimärkeutställningen Baltex och konsoliderade två viktiga kontaktpersoner för mitt exponat
4) Omarbetade alla ark i mitt exponat och uppnådde 82 poäng på Nordia 2014 (21-23 november)!

Det var i oktober 2013 att mitt exponat "Sveriges brevkort 1872-1921" visades igen, på Frefil 2013, efter ett långt uppehåll. Jag var ju så besviken efter "Bergen 100"-utställningen! Det ser man inte i bloggen, men det var tungt att falla ner till 69 poäng! Men när organisationen av Frefil efterlyste fler anmälningar, så hoppade jag på, trots att jag inte hade gjort ett dyft med exponatet, - och fick 76 poäng. Högsta någonsin!

Och på utställningen mötte jag flera intresserade personer, som ville att jag skulle guida/ diskutera exponatet med dem! Gnistan tändes åter!Jag tänkte ställa ut igen antingen på Baltex eller Nordia 2014, men visste inte riktigt hur jag skulle komma vidare, men det var klart som korvspad att exponatet behövde förbättras. Det var på Baltex i Malmö, som det lossnade! Eller kanske tidigare, eftersom jag (i min roll som programsekreterare i BFK) hade kontaktat Jonas Hällström för att fråga om han ville hålla föredrag i klubben, och han svarade ja! Och föreslog att komma vid lunchtid, så att han och jag fick tid att gå igenom mitt exponat!

Hans besök var lyckat. Bergen visade upp sig från sin bästa sida! Hans föredrag var också uppskattat. Efter 9 september tillbringade jag största delen av min fritid, inklusive alla kvällar och två klubbkvällar,  med att arbeta om ALLA 80 A4-arken som utgör exponatet! Och det lönade sig!

Ulriken och Landås idag!
Och nu, i mellandagarna, sitter jag och sorterar mina kortbrev (Kb). Planerar för ett nytt exponat, som redan är anmält till "Trondheim 2015"!

1 comment:

Xanthoria said...

Årets tips: Sitt ner - och jobba på!