Friday, June 01, 2007

The Art of Problem Posing

The Art of Problem Posing
By Stephen I. Brown & Marion I. Walter
(3d. ed) Review
Läst den 31 maj 2007.

I början tyckte jag att det var svårt att hänga med. Jag blev dessutom lite rädd när jag såg att det skulle handla så mycket om matematik (senare lärde jag mig begreppet math anxiety).

Men mycket snart, redan när jag läste x2 + y2 = c2 på sidan 12, och funderade över ”What are some answers?”, och faktiskt förstod att Pythagoras var inblandad, började skräcken ge vika för nyfikenheten. Det blev så, att jag genom hela boken åtminstone försökte förstå problemen, och hitta lösningar / utföra uppgifterna författarna gav! Jag klarade ju naturligtvis inte av alla…

Jag lärde mig vad en isosceles triangel är. Den termen kan jag inte minnas att vi lärde oss i skolan (liksidig?). Jag kom ihåg vad Pythagoras sats innebär, och de avsnitt som handlar om den, tyckte jag var spännande. I kapitel 4 försökte jag jämföra olika metoder och känna efter vilken som jag gillade mest. Det hade varit kul att försöka sig på datorprogrammet som de skriver om.

Men det allra roligaste att läsa om Fibonacci-sekvenser och relaterade saker! Jag ska sätta mig ner med den delen av boken igjen, och leka med talen!

Kapitel 7 Student as author and critic var verkligen himla inspirerande! Jag fick lust att konstruera en ny kurs med en gång. Det ska jag inte göra, men om det visar sig vara möjligt, kommer jag att prova åtminstone en anpassad variant.

T.A.L.M.U.D.-varianten förstod jag inte helt.

Eftersom jag i stort sett sträckläste boken, tänker jag läsa en del passager igen. En del av texten kan vara intressant att läsa efter att idéerna har fått mogna i min skalle.

Mitt favoritcitat just nu hittas i på sidan 168 i kapitel 8 Conclusions: ”…not only provides an atmosphere of for encouraging problem generation, but fosters a spirit of adventure, intellectual excitement, and group unity as well.” och, allra viktigast:

”Problem generation has the potential to redefine in a radical way who it is that is in charge of one’s education.”

L.

No comments: