Wednesday, August 15, 2012

Allt flyter

Den grekiske filosofen Herakleitos (ca 500 f.Kr.) skall ha sagt "Man kan inte stiga ned i samma flod två gånger"*. Jag travesterar: "Man kan inte läsa samma bok två gånger." Det är klart att man kan läsa samma bok, till och med samma exemplar; men det är inte samma bok, samma läsning. Jag läser just nu "Unless" av Carol Shields, som jag läste för några år sedan. Den är annorlunda! T.ex. ser miljöerna annorlunda ut i mitt huvud, och huvudpersonen är en annan sorts författare än hur jag uppfattade det vid förra läsningen.

*) Senare: Nu har jag tagit fram Svante Nordins eminenta bok "Filosofins historia" Studentlitteratur 1995), och han återger citatet lite anorlunda: "Ingen stiger ned två gånger i samma flod". Funkar mycket bättre för känslan jag har när jag läser om böcker!

No comments: