Sunday, May 22, 2011

Söndag home alone

Ikväll kommer HHB tillbaka från Drammen (Drafnia 2011). Han åker med två andra från BFK, det tar cirka sju timmar att köra. Jag hoppas och tror att chauffören kör försiktigt över fjället.

Jag njuter en kopp kaffe efter att ha diskat efter igår. Det blir en liten disk med lax lagad i ugnen! Potatis, pressgurka, citron, smält smör och en god tomatsallad som Luises pappa fixade. Till efterrätt åt vi en god glass lagad av "ekte norsk fløte" och "jordbær fra Valldal". Medan vi lagade middag, läste Luises mamma en saga för henne och stickade en stund. Efter middagen spelade vi ett kortspel och Luise vann bägge gångerna. (Och hon är en dålig förlorare... men det är väl alla barn i 5-6-årsåldern?)

 Bibliotekets barnavdelning är jättebra! Det verkar som om de har barnböcker på alla språk (inkl. svenska), och dessutom fastnade jag en lång stund vid hyllan med faktaböcker! Alla Harry Potter-böckerna som jag har harvat igenom på engelska, har jag lånat därifrån.

Idag tänkte jag göra något kulturellt, kanske gå på ett av Bergens konstmuseer. Det är uppehållsväder, men blåsigt. Nästan som i Skåne... Fast nu känner jag att det är himla skönt att vara ensam hemma, så jag kanske nöjer mig med en promenad och lite balkongpyssel! Och städa strumplådan, som är totalt kaos.

Människor som är engagerade i samhället och världspolitiken imponerar mig. Jag klarar aldrig att förstå sammanhangen och se den stora bilden. Jag missar detaljer etc. Till exempel har jag inte fått med mig att Norge stoppar sitt stödlån till Grekland. Det är ju faktiskt viktigt!

Annars: Spåkulan (Fb) säger: "Grubbla inte så mycket på olika lösningar. Håll dig sysselsatt med sådant du gillar. Svaret kommer att dyka upp när som helst."

No comments: