Sunday, May 01, 2011

Aprikoskräm

Vi brukar köpa denna:
"Varenr : 4590 Nora aprikoskompott 9 kg Ingredienser : Vann, aprikos, sukker , fortykningsmiddel: guarkjernemel og johannesbrødkjernemel, surhetsregulerende middel: sitronsyre konserveringsmiddel : kaliumsorbat og natriumbenzoat og antioksidant: ascorbinsyre. Fremstilt av 53 g frukt pr 100 g kompott Totalt sukkerinnhold 30 g pr,100 g, derav 22 g tilsatt sukker . "

Mycket tillsatser, så igår testade jag att göra en egen (recept på paketet med torkade aprikoser):
200 g torkade aprikoser fick ligga i blöt i ca 3 timmar. Koka upp 5 dl vatten med 1.5 dl socker och lägg i de avrunna aprikoserna. Låt koka i ca 30 min eller till aprikoserna är mjuka (jag kokade nog mina i 45 min). Red av med 1 msk potatismjöl i 2 msk vatten, koka ca 3 min. Jag använde maizenamjöl. Tyckte att krämen/kompotten blev lite för tjock, och spädde med ett antal matskedar vatten.

Den smakade gott. Mindre tillsatser, men i stort sett samma smak! Och inte alls jobbig eller svår att laga. Jag ska jämföra priset också, vänta bara!

No comments: