Saturday, January 09, 2010

Acklimatisering

Ovanligt väder, för att vara Bergen; denna kyla och snö som ligger veckovis! Jag känner mig ofta en smula stel i kroppen – ”giktisk” kallade H det. Men det är ju en bra period att testa min nya trådlösa väderstation, som jag fick i julklapp. Spännande varje gång att kolla min-temperaturen! Enligt väderprognosen i tidningen, kommer det att hålla sig mer eller mindre under 5 minusgrader hela nästa vecka. Otroligt, för att vara här ute i den oceaniska klimatzonen!
Julen är över, och imorgon ska vi kasta ut julgranen. Det tycker jag är synd, för den är fortfarande fin. Och det är så mysigt att komma hem mörka vintereftermiddagar och sitta en stund och knäcka nötter och titta på julgranen! Julgransljus ger ett mysigt ljus.

Jag har inte läst några nya böcker den sista tiden. Jag läste om ”The Sorrows of an American” av Siri Hustvedt
Nu ska jag ta tag i de fyra frågorna för 2010:

1) Vad är du färdig med, vad vill du släppa, rensa bort?
Jag tycker att hösten har varit fylld med ”rensa bort” i och med flyttningen av jobbet. Många påtänkta eller oavslutade projekt har blivit dumpade. Snyft, men skönt. Att Harald, mot min vilja, skickade mig fyra gamla fotoalbum från 1990-talet var inte så dumt: Här ska rensas! Mycket ska bort, men det var också ganska fint att se, att det såg ut som om jag hade det bra.

2) Vad är du tacksam för?
Jag är tacksam för att jag har fått en ny karriär och att jag är omgiven av trevliga, roliga och duktiga människor, som vill mig väl! Jag är tacksam för att jag lever tillsammans med mitt livs stora kärlek. Jag är tacksam för att min ekonomi är god och stabil.
3) Vad vill du bjuda in i ditt liv?
Jag vill bjuda in glädje och sorglöshet!
4) Vad vill du ge?
Jag vill ge trygghet, mod och inspiration!
Det sista där är något som jag vill, men som jag absolut inte har den minsta aning om jag någonsin kan ge ens en smula av till någon enda människa… Hoppas att min omgivning åtminstone känner sig såpass trygga tillsammans med mig, att vi kan skratta tillsammans åt eländet… ”Full Catastrophe Living”!

No comments: