Sunday, May 31, 2009

Smulpaj

I dag har det varit en strålande sommardag och vi körde ända till Røtingi i Os kommun. Första turen ut i terrängen!

Ikväll lagade jag fisk till middag, med norska små färskpotatisar. Såhär gjorde jag efterrätten: Jag använde recept på sidan 515 i min Vår Kokbok. Det blev smulpaj med rabarber, som jag lagade i den lilla fina vita Villeroy & Boch-formen som jag fick av H:s mamma i julklapp. Fisken hade jag lagat i den stora formen.
Först lade jag ned
200 g (3 stjälkar) skivad rabarber
0,75 dl socker
0,5 msk potatismjöl
och blandade det väl.

Så gjorde jag en smuldeg
45 g smör
1 knapp dl vetemjöl
2 msk socker
och strödde över. När jag hade tagit ut fisken ur ugnen gräddade jag pajen i 225 grader i 20 min, så smuldegen fick fin färg. Vi åt den ljummen med vispad grädde och det var jättegott och lagom till två personer!

No comments: