Saturday, April 11, 2009

Påskmat

Idag hade vi lammkotletter till middag, men på måndag ska vi ha köttbullar! I julas var jag inte nöjd med dem. Tyckte att de var lite smaklösa, men konsistensen när jag rullade dem var bra. Om den är för lös, vill de inte hålla sig runda närm man steker dem.

Receptet i förrgår blev:
500 g fläskfärs (svinestek som slaktarbutiken malde till mig)
200 g kjøttdeig
5 msk brødrasp (skorpsmulor)
1,4 dl helmelk (mjölk)
>2 msk revet gul løk (riven gul lök) (riv på fina sidan av rivjärnet)
1,5 teskjed (tsk) salt
>2 krm vitpepper

SMAKA!
Rulla, fukta händerna i kallt vatten.
Stek på ganska hög temperatur. Jag eftersteker i wok-pannan.

Det blev 44 stycken köttbullar, som nu ligger i en plastask i frysen. Vi blir fyra personer till middag på måndag, och vi ska ha potatis, lingon, gurka, blomkål och sås till. Till dessert ska jag testa att göra Vår kokboks påsktårta.

No comments: