Wednesday, March 11, 2009

Bokafton 2006

Jag rensar Norsk-Svensk förening i Bergen-mappen:
"Välkommen till denna bokafton med Norsk-svenskf örening i Bergen och Norli nummer 7:

Jag tror att vår självbild till stor del består av och skapas av den kunskap vi har om vår historia. Vår personliga historia, familjens, stammens, regionens, landets och världens historia. Ökad kunskap om historien bidrar till ökad kunskap om oss själva.

Förra året ökade vår kunskap om unionen mellan Norge och Sverige och dess upplösning betydligt, skulle jag vilja säga. Mycket som vi – eller åtminstone jag – trodde mig veta ändrades, och detta medförde naturligtvis nya känslor och tankar om våra båda länder.

Jag betraktar kvällens föredrag som en slags avslutning av och punkt för markeringsåret 2005 – och kanske en start av en förändrad självbild! Jag säger välkommen till Ruth S. Hemstad från Universitetet i Oslo, projektkoordinator i projektet och medförfattare till en antologi som tar för sig outforskade tema kring unionsupplösningen. Hon vill ikväll ge oss nya perspektiv på året 1905!

Varsågod Ruth!

Tacka:
Ruth S. Hemstad, Univ i Oslo
Norli no 7, Elisabeth och Sylvia
Styrelsen för Norsk-svensk förening i Bergen
Och er som kom hit ikväll!"

No comments: