Saturday, March 28, 2009

Allt kostar

Jag lämnade flera världsliga ting bakom mig när jag flyttade ut från ett förhållande som inte var rätt. Några av dem har jag glömt, men några saknar jag fortfarande; åtminstone ibland. En del kunde ersättas, och bland de sakerna är Bonniers Svenska Ordbok (Malmström, Györki & Sjögren 1994) antagligen den viktigaste. Jag var mycket dum många gånger, jag var blåögd och deprimerad. Men jag hade fortfarande ett visst mått av självbevarelsedrift och var tillräckligt smart att slå till omedelbart när jag såg den (sjätte upplagan) på rea för 90 NOK! Kvittot ligger i uppslaget mellan sidorna 22 (allergi-allsmäktig) och 23 (allström-alumn) och är daterat 23/04/99.

Jag använde den senast för några timmar sedan, när jag skrev klart protokollet från årsmötet i Norsk-svensk förening i Bergen. Var osäker på stavningen på det svenska ordet arrangemang. Vad händer med mitt språk, suck?!

No comments: