Sunday, October 30, 2016

Late October

Torsdag morgon, i taxin på väg till sjukhuset, hörde jag denna nyhet* på radio. Ekologiprofessor Dag O. Hessen sa att det inte är för sent, vi kan fortfarande stoppa och till och med reversera utvecklingen. Hur då? Jag fattar inte... Min känsla var att det är omöjligt, min tro på mänskligheten fick en knäck, och jag kände mig långt nere. Varfär ska jag färsäka vara miljövænlig och kämpa - om det ändå är alldeles för sent?!
Det går lite bättre idag. Har försökt gå in i den privata bubblan. HHB och jag pratade igenom nästa artikel, drack kaffe och åt de sista lussekattorna från frysen (via ugnen såklart). Så har jag gjort färdigt en stickad tröja, gått en promenad, besökt Lions bokmarknad på Sletten, lagat söndagsmiddag. Det blev steinbit (havskkatt) med massa gott tillbehör. Strax ska vi äta hemmalagad chokladpudding med körsbärsglass!


*) – Vi står nå midt oppi en menneskeskapt masseutryddelse, også kalt den sjette utryddelsen. I 2020 kan verdens bestander av pattedyr, fugler, reptiler, amfibier og fisk være redusert med to tredeler siden 1970, på grunn av menneskenes handlinger, skriver WWF i Living Planet-rapporten som offentliggjøres i dag.

No comments: