Sunday, May 20, 2012

Klassresor

Jag har läst "Jag är Zlatan", "Mitt förnamn är Ronny", och igår lånade jag "Yarden" på bibblan. Vissa påstår att klassamhället inte finns längre, men det gör det. Man kan klättra uppåt, men man kan också falla... "Yarden" handlar om en verklighet som många inte vet att den existerar! Det är illa!

Kristian Lundberg arbetar med att "flytta bilar, skrapa dem rena från is och ladda om batterier. "Kyla. Överallt: denna kyla. Och en ensamhet som jag trodde att jag numera hade befriats ifrån", skriver han."

"Om man växer upp utan pengar lär man sig uppskatta friheten. Man lär sig också förstå värdet av pengar, mynt och sedlar, i själva verket är delar av friheten. Utan pengar är du inlåst i en verklighet som du själv inte har mandat över. Du blir bara förflyttad. Det är möjligt att det var därför jag började läsa och skriva. Det var till slut det enda som återstod."
Jag har haft fyra dagar ledigt: 17 mai (nationaldag) var i torsdags. C kom från Sverige i onsdags kväll, så vi hade några fina intensiva dagar. Igår reste hon hem. Det blev en aning tomt. HHB och jag kopplar av. Just nu är han på sin söndagstur, medan jag har börjat städa balkongen...

No comments: