Thursday, August 16, 2007

Jag håller med jontas

jag citerar jontas blogg rakt av: "...tänkt skriva om de senaste veckornas alla rapporter kring ms som tidningarna skrivit om. Men det hade inte varit så intressant främst p.g.a. att jag inte är imponerad. Hur utveckling och behandling går framåt enligt studier är något jag inte bryr mig om. Det som är en forskningsrapport i dag kräver många år av kliniska prövningar, bakslag, nya försök, bakslag och kanske en färdig produkt som ändå inte är aktuell för dem som i dag lever med ms. För oss är det ändå för sent då sjukdomen hunnit progrediera oavsett form. Dagens nyhet var väl detta med att man nu gjort kopplingen mellan ms och andra autoimmuna sjukdomar. En pseudonyhet. Man har bara genom forskning kunnat bekräfta det man under alla år misstänkt. Det förändrar ingenting. Sedan tidigare har man just tagit fram behandling med det i åtanke, så att när de nu har det svart på vitt gör det ingen skillnad. Det där med gen- och/eller stamcellsterapi är väldigt riskabla åtgärder som kan förstöra mer än vad det hjälper."

No comments: