Thursday, May 26, 2016

Bara om det är sant

16 positiva saker som du bör säga ofta till ditt barn

  1. Du är älskad.
    Tala om för barnet att det är älskat och vilka omkring det som också älskar hen. 
  2. Du får mig att bli glad.
    Berätta för barnet att du blir glad av att vara med barnet och varför du blir glad.
  3. Jag tänker på dig när vi inte är tillsammans.
  4. Ibland säger jag nej och det är okej för dig att också säga nej.
    Tala om för barnet varför du ibland måste säga nej men berätta även att det är okej att säga nej om barnet inte vill.
  5. Du är en bra kompis.
    Berätta vad det är som gör att barnet är en bra vän. 
  6. Du är snäll.
    Berätta även vad det är som gör att barnet är snäll. Positiv förstärkning kan ju spegla av sig på beteende.
  7. Det är okej om du ändrar dig. 
  8. Det är okej att göra fel, alla gör det ibland.
    Viktigt att visa att fel är okej att göra. Alla gör vi fel, även mamma, pappa, mormor och morfar, ja, till och med en Dennis kan göra fel. 
  9. Du är viktig för mig. 
    Berätta om barnets betydelse för dig.
  10. Hur gjorde du det där?
    Var nyfiken när barnet visar upp något det gjort. Visa intresse för insatsen snarare än resultatet.
  11. Tack för hjälpen. 
    Visar du tacksamhet för små saker som barnet hjälper till med så kan du nog vänta dig att barnet börjar göra detsamma. 
  12. Det är roligt att göra saker mig dig.
    Berätta att du uppskattar att vara med barnet. 
  13. Jag lyssnar på vad du säger.
    Visa med hela kroppen att du lyssnar på vad barnet säger. Visa att barnets åsikt är viktig. Det visar på respekt. 
  14. Bra gjort. Det syns att du fick jobba hårt.
    Beröm insatsen istället för resultatet. Vikten borde (likt nummer 10) fokuseras på hur insatsen upplevts av barnet. Exempel: Om barnet ägnar sig åt idrott. Fråga om barnet haft kul under matchen istället för att fokusera på slutresultatet. 
  15. Jag är stolt över dig.
    Barn behöver höra att du värdesätter dem högt. 
  16. JAG ÄLSKAR DIG.

1 comment:

Anonymous said...

Bra!