Thursday, February 27, 2014

Böckerna vi låtsas ha läst

Från Vi Läsers blogg saxar jag:
"När jag avslöjade detta för agenterna var det som att något öppnade sig kring lunchbordet. I tur och ordning avslöjade alla vilka böcker de inte hade läst, och det mest intressanta var så klart inte vad de inte hade läst utan vad de tyckte sig borde ha läst: Sagan om ringen, Jane Eyre, Räddaren i nöden, Mästaren och Margarita, Millenium-triologin. Den sista tillagd med ett skratt."

Hm, är det någon bok jag låtsas ha läst? Ska ta en funderare. Det finns ju två verk som är klassiker i den genren; Ulysses och På spaning efter den tid som flytt. Jag ljuger inte; jag har läst båda. Men jag planerar att läsa Ulysses en gång till, på engelska. Det blir en gigantisk utmaning, misstänker jag! Och så har jag lust att läsa om sista boken i Prousts mastodont-verk. Kan inte franska, som tur är.

"Varför tycker vi att vi borde ha läst vissa böcker? Och, om vi ska hålla på och ljuga om det – vore det inte enklare att bara läsa dem? Det var precis vad jag tänkte förra sommaren, och så gjorde jag det. Vad tyckte jag då? Jo, jag tyckte ungefär lika mycket om Brown som om Dostojevskij. Båda var, på sitt sätt, ganska underhållande, om än något utdragna. Men det känns fantastiskt att ha läst dem!"

No comments: