Sunday, September 29, 2013

Söndag

Jag vaknade natten till fredag, var täppt i näsan och kände att förkylningen var på väg.Tur att jag hade en oöppnad nässpray i lådan. Snuvig och lite ont i halsen fredag. Stressig dag på jobbet. Lämnade återbud till Norsk-svensk förenings Ost- och vin-arrangemang. Köpte paracet, C-vitaminer, halstabletter, pappersnäsdukar, honung och te på lördagen. Och idag verkar det som om förkylningen kom av sig! Alls inte täppt, men ganska trött. Jag tror det hjälpte till att jag tog det väldigt lugnt fredag kväll, lördag och lördag kväll! Har dessutom inte gjort så himla mycket idag heller. Läst, gått en promenad med HHB, lagat middag.

Söndagens middag:
Jag skalade potatis och kokte ca en halv timme. Medan potatisen kokade, skar jag lök i tunna klyftor, en morot i halvmåneskivor, en champinjon (rest från igår) och två kyckligfileer i ca 1.5 cm kuber. Två små tomater i bitar och en vitlöksklyfta i (pytte-)småbitar. Fräste lök, morot och svamp i lite olja med curry. Lade de på en tallrik medan jag brynte kycklingbitarna och pepprade. Sedan lade jag tillbaka fräset i pannan tillsammans med vitlök och tomat. Så hällde jag över krossade tomater med basilika och lät det hela puttra medan potatisen kokade klart. Precis innan servering hällde jag i en skvätt grädde för att runda av tomatsmaken, kryddade med några nypor Österlenkrydda och garnerade med lite hackad salladslök!
Serverade kokt potatis och kycklinggrytan med stavade morötter.

No comments: