Tuesday, October 30, 2012

Stuckness

"Stuckness is a good thing. The more you remain stuck, the more you see the Quality reality which gets you unstuck. The cause of the stuckness becomes the object of focus and that comes with a willingness to expand your knowledge."

Det är såhär: Jag håller på med en artikel. Jag har hållit på länge med den. Först låg DNA-sekvenserna länge oanvända i en mapp på datorn. Sekvenserna var data från fotobionten, som hade blivit över när jag, 2007, forskade och skrev om Xanthomendoza borealis. Men jag var intresserad av att undersöka dem närmare, och någon gång i början av året tog jag fram dem, redigerade dem och konstruerade att s.k. alignment. Preliminära analyser av alignmentet visade att det fanns en struktur i data, som inte överensstämde med strukturen hos mykobionten! Så jag fortsatte analysera, och analysera lite till, och efterhand utöka med sekvenser som jag lastade ned från GenBank. och lite fler analyser. Alla visar egentligen samma mönster, men jag måste bara bestämma vilken analys som ska visas i "Fig. 1". Jag har börjat strukturera och skriva en text, men ju längre tid det tar för mig att bli färdig, desto fler nya artiklar publiceras (fotobiont-undersökningar verkar vara inne just nu), som jag måste läsa, grunna på, och citera på et intelligent sätt! Förra helgen bestämde jag att jag måste bestämma mig:
Skriva klart ett manuskript, eller ge upp hela projektet!

Jag kan ju inte ge upp nu! I näst senaste Lichenologist publicerades en artikel (eller kanske två), som kanske kan inspirera mig och ge en pekpinne på hur min eget manuskript bör organiseras. Håll tummarna!

1 comment:

Xanthoria said...

HURRA! Jag bestämde mig för att skriva klart - och nu är jag färdig och artikeln publicerad! YESSS!