Friday, June 29, 2012

Sista dagen

Det är fredag idag och min sista arbetsdag, sedan startar semestern! Förr, när jag var student, doktorand, postdoktorand och kontraktsjobbare på högskolor och universitet, blev semestern oftast kort eller amputerad. Det berodde några gånger på att projektet skulle slutföras och andra gånger på att jag inte hadde arbetat tillräckligt länge för att få betald ledighet.
Sedan några år har jag en fast tjänst och då har jag hittills tagit ut fyra veckor varje juli ("industrisemester", "fellesferie"). Det är lyx för mig!
Jag har totalt fem veckor ferie per år, så den sista veckan måste jag noga portionera ut där dagar behövs. I höst ska jag till exempel ta ut två fredagar i förbindelse med frimärkeutställningar i Kristiansand och Roskilde! Det blir skoj!
Hoppas att rørläggaren, som just nu skiftar kranen i köket, snart är färdig. Jag har några saker på min jobblista, innan jag kan ta semester med gott samvete! Puss!

No comments: