Saturday, November 19, 2011

Läsa, skriva

Lugn lördag, jag är förkyld och hängig. Har diskat, badar orkideerna, tvättmaskinen går. Min käre är och helghandlar.
Det är mycket om författaren Karl Ove Knausgård i media, eftersom det sjätte och sista bandet (på 1220 sidor!) i hans gigantiska bokverk "Min Kamp" kom ut i veckan. (I Sverige har de bara kommit till del tre.) Jag skrev häromdagen i bloggen om att läsa bra texter, att "Och det betyder att jag träder in i ett annat universum, vilket är både härligt och skrämmande." I vår dagstidning Bergens Tidende sa Knausgård följande i en intervju:
"-Jeg har alltid skrevet. Det finnes et nærvær i verden for meg i skrivingen som har vært veldig bra. Det er et rom der jeg liker å være. Men det rommet ligner veldig på det rommet som finnes når man leser."

Jag tror att vi menar samma rum, samma universum, samma känsla.

No comments: