Saturday, November 12, 2011

En författare

Jag såg detta avsnittet av Babel, och blev starkt berörd av inslaget och intervjun med författaren Maryse Condé. På biblioteket har de en bok av henne, "Segu- murer av leire", så jag gick inom en eftermiddag och lånade den. Och nu kommer poängen: Jag läste ett par sidor, och de var så bra, att jag inte vågade läsa vidare! Varför? Jo, alla tecken på att detta är en roman som kommer att gripa tag i mig är där. Och det betyder att jag träder in i ett annat universum, vilket är både härligt och skrämmande. Härligt därför att bra böcker är härliga. Skrämmande därför att detta andra universum är otäckt, men jag är ensam där, känner ingen annan som har varit där (=läst samma bok), och således kan jag inte prata om det med någon som förstår...

Jag hade det ungefär likadant med författaren Carol Shields. Jag läste alla böcker som biblan har av henne (men det finns fler). Jag tycker att hon var en värdig kandidat för Nobelpriset i litteratur!

No comments: