Saturday, November 06, 2010

Författare på en lista

Erica Jong, Marilyn French, Janet Frame (hon nämns i detta avsnitt av Babel på Svt!), Jeanette Winterson, Carol Shields. Att skriva ner dessa namn gör mig lässugen! Flera bra författare: J.K. Rowling, Bodil Malmsten, Astrid Limdgren, Barbro Lindgren, m.fl. m.fl. m.fl. Du som läser listan har inga problem att se vad som förenar dem (mer än att de är BRA)!!!

Läste ut "Fear of Flying (E. Jong) igår kväll. Omläsning, eftersom jag trodde att hon hade kommit ut med en ny intressant roman. Men det verkar som jag hade missuppfattat! Det gör ingenting; Rädd att flyga är bra, rolig och hoppfull!

C. Shields är bäst - hon borde ha fått Nobelpris i litteratur, men nu är det för sent...

Ikväll ska jag börja på en bok av J. Frame, som jag lånat på bibblan och som verkar bra. På engelska. Så långt som möjligt försöker jag läsa på originalspråk. Inte franska, och helst inte tyska. Jag klarar att läsa svenska, norska (bokmål och nynorsk), danska och engelska rätt bra.

Lästips: Siv bloggar om sin bokoholism.

No comments: