Sunday, January 04, 2009

En kort beskrivelse av år 2008 som jag kommer ihåg det

Av L. Lindblom

År 2008 var ännu ett år som följer den goda trenden som 2000-talet har inneburit för mig: Spänning, trevliga händelser, fantastiska möten med människor, extatisk glädje och största sorg, men aldrig en långtråkig dag… Jag lever livet!

Januari och februari jobbade jag för BIO (”Evernia-prjektet”). Det mesta handlade om mikrosatelliter. Men januari gällde egentligen mest att planera och ladda för min 40-årsdag. Och, som jag skrev i min dagbok, det blev precis som jag ville! Så bra! Bästa presenten var att mamma, pappa och brorsan kom hit! Och digitalkameran från H (som jag förlorade under resan till U.S.A.)!

Våren präglades annars av mormors sjukdom. Jag är glad att jag reste till Skåne en vecka i februari och besökte henne på sjukhuset.

I mars jobbade jag för S (UPS) och PMJ (BM) med att framställa Pannariaceae-sekvenser. Det gick hyfsat, trots att påsken gjorde att det blev svårt att få i hop timmarna. Påsken blev minnesvärd pga en otroligt besvärlig hosta och läsningen av Stieg Larssons deckartrilogi. Den 7 mars bytte jag bromsmedicin, och det är inte förrän nu i dessa dagar som jag känner att jag har använt den tillräckligt länge för att kunna göra en värdering av hur lyckat det skiftet var…

April var arbetslös, men jag valde att inte gå till NAV (Arbeidskontoret). Jag behövde känna mig fri! Så då reste jag till JEM och tentade av pedagogikkursen som jag läst på Södertörns högskola. Det gick finfint, men jag har inte sett till något kursbevis ännu… Temadagen för barnskötarna i Solna stadshus blev ett inspirerande och ljust minne.

Och när jag tittar i almanackan för april, kan jag inte fatta varför den är så fulltecknad – jag var ju arbetslös! Roligt att min väninna C kom på besök sista helgen i april!

Så i maj fick jag efter tuffa förhandlingar med BIO i varje fall 50% tjänst. Det blev såhär: 50% i maj, 100% juni till november, 50% i december. Det jag ångrar är att jag accepterade att undervisa två kurser (20 stp) på samma tid (50%) som jag undervisade en kurs (10 stp) förra året. Det var en tung arbetsbörda och jag misstänker att det bidrog till synnervsinflammationen i nov/dec. Fyllde på de 50 procenten i maj med några timmars arbete för H (BM), barcoding i Rosaceae. Och så klarade jag att skriva och skicka in min traditionella ansökning till Forskningsrådet (förhoppningsvis sista gången)!

Helgen 7-8 juni tillbringade H och jag på Solstrand – och det var välbehövligt!

Resten av juni fylldes med ditt och datt: Mikrosatelliter, besök av U och M (LU) på lavexkursion, söka tjänster på BIO och på BM, VV 40 år, artikel till en festskrift, poster och andra förberedelser till IAL6 och höstens undervisning. Plötsligt var det juli och vi reste till U.S.A.! Några dagars vila, en vecka i Sverige och plötsligt var det augusti!

Hösten var vansinnigt intensiv och fylld av arbete och aktiviteter, så jag har bestämt att jag aldrig vill vara så busy igjen! Två höjdpunkter blev det iallafall: H:s mors 90-årsdag och resan som H och jag gjorde till Nordia 2008 i Stavanger!

En viktig höjdpunkt i mitt arbetsliv måste vara att jag blev erbjuden och accepterade en fast tjänst på De naturhistoriske samlinger (DNS) vid Bergen Museum (BM)! Telefonsamtalet från BM kom den 13 oktober. Men, som nog de flesta har förstått vid dethär laget, var det inte en rent positiv upplevelse. Och det var tråkigt att det blev så, men jag har fått hjälp att bearbeta det. Jag startade i mitt nya jobb som ”senioringeniør” i fredags, den 2 januari 2009, och det kändes bara positivt!

Som vanligt är jag mycket mycket mycket trött veckorna kring jul och nyttår. Men jag är också glad och tacksam. Jag ska sätta upp mål för 2009 som är uppnåeliga, för att fortsätta den goda utvecklingen.

Jag är nöjd med 2008!

No comments: