Saturday, November 08, 2008

Marängsviss

Jag längtar efter marängsviss. Det är antagligen den mest onyttiga efterrätt som finns. Jag vet inte hur många år som har gått sedan jag åt marängsviss. Men det är många. Varför? Det är antagligen en kombination av följande faktorer: Därför att ingen lagar och äter onyttig mat längre! Därför att jag bor i Norge, där man antagligen inte vet vad marängsviss är! Därför att jag bor ihop med en man som inte gillar maränger! Därför att det är inte roligt att laga marängsviss till en person!

Tragiskt…

I Vår kokbok (min är från 1986, Kooperativa förbundet – Provköket, Stockholm, Rabén & Sjögren) hittar man marängsviss på sidan 530. Hovdessert kan den tydligen också heta. Receptet är för 6 personer:
2 dl vispgrädde (kökets motsvarighet till älgen i skogen: Kungen!)
12-15 maränger (min specialitet på korridorköket på Sparta!)
1 sats Chokladsås, se s 539 (enkel, billig, jättegod!, H och jag brukade laga den när vi var fattiga studenter)
1 påse (ca 50 g) flagad sötmandel (skeptisk…)

Så är det bara att vispa grädden och montera. Vår kokbok tipsar om att skivade bananer kan tas med i varvningen, men det tycker jag är onödigt!

Försök laga den till 1 person: 1/6 dl vispgrädde, 2 maränger...
-----

Igår var det Gåsmiddag med Norsk-Svensk förening. Jättegott med mycket mat!

Ikväll ska vi på middag. Tar 90-bussen från ändhållplats till ändhållplats – spännande!

No comments: