Saturday, December 29, 2007

En kort beskrivelse av 2007 som jag kommer ihåg året

Av L. Lindblom

År 2007 fortsatte den goda trenden som 2000-talet har inneburit för mig, med spänning, trevliga händelser, förfärliga nedturer, men nästan aldrig en långtråkig dag… Och så himla många trevliga och spännande människor, som jag möter och/eller får lov att jobba tillsammans med! Kort sagt, jag vet att jag lever!

Nästan hela våren var jag arbetsledig, men tiden gick ändå fort, eftersom jag såg till att ha mycket att göra. Bland annat var jag en runda på Södertörns Högskola och jobbade med J.-E. (Och firade en jättetrevlig Valborgsmässoafton med C och L i Flen!) En viktig faktor var dessutom, att jag kunde behålla skrivbordet på BIO. Bland annat skrev jag en så kallad ’kronikk’, som jag skickade till Bergens Tidende. Till min stora överraskelse tog kronikkredaktören kontakt och ville trycka den, och det omedelbart! Den 23 maj publicerades den. Jag hade skrivit den delvis av strategiska skäl, men den ledde till helt andra saker än vad jag hade planerat; 1) en gammal bekant från barndomen i Flyinge tog kontakt, och det visade sig att vi bägge bott i Bergen i flera år utan att veta om varandra, 2) BIO kontaktade mig och frågade om jag ville jobba med en kurs. BIO hade kanske inte bara kronikken som anledning för att fråga just mig(?!).

Ja, iallafall: Den 1 juni äntrade jag ett heltidsjobb, som varar ända till siste februari 2008!

Detta innebar att sommaren blev hektisk. En veckas semester i Vestfold, tillsammans med delar av H:s familj, var väldigt fint. Men jag förstörde ju själv en del av tiden genom att vara orolig för hur jag skulle klara att leda kursen, BIO300.

Sedan var jag tvungen att åka till København, för under arbetsledigheten på våren hade jag (plötsligt desperat för att jag inte skulle ha något att göra på hösten) sökt Synthesys-stipendium, vilket jag hade fått. Tre veckor med molekylär-systematiskt arbete i Danmark. Och det fick jag alltså ta av min fritid = semestern. Härligt, men intensivt, och stundvis ganska ensamt. På helgerna kunde jag resa till Flyinge, vilket kändes som lite extra semester. Jag tyckte, att jag använde tiden väl.

En dag gjorde mamma. pappa, brorsan och jag en utflykt till Borstbäcken och vidare till Vombsjön. Jag fick veta mer om slaget vid Borst, bland annat genom en liten broschyr som jag tog vid stället med minnesstenen. Jag har gjort flera kopior, men inte lyckats hitta texten på nätet. Ett bestående resultat är, att jag har funderat över just denna händelse många gånger. Har försökt få reda på mer, men det har inte gett så mycket. Se här och här.

Hösten gick fort, med planläggning och genomförande av BIO300 (50 %), molekyl-lab-arbete för ’Skogoglandskap-projektet’ (50 %), kommittéarbete (undervisningsevaluering, ?? %), sekreteraruppdrag med mera för Norsk-Svensk Forening i Bergen, föredrag i Bergen Filatelist-Klub (’5 minutter’), plugga pedagogik-kurs (Södertörn), en spännande Tommy Körberg-konsert i Grieghallen, Rikkes disputation i Uppsala, kommittéarbete (provföreläsning), jobb med artiklar, och sist men inte minst den spännande processen med tjänsten i Göteborg, som jag till slut blev erbjuden!

De sista veckorna före jul har jag varit mycket mycket trött. Det är delvis på grund av ’mørketida’ som råder, jag vet det. Men de senaste veckorna har jag också känt en oändlig tacksamhet. Jag har bara lust att gå runt och tacka, bland annat alla som har hjälpt mig, alla som är positiva, all god litteratur, och helt enkelt tacka för allt häftigt jag får vara med om. Jag kunde skrivit en lång lista. But I won’t.

Jag är kort och gott nöjd med mitt år 2007.

No comments: