Sunday, May 30, 2021

Sista söndagen i maj

 ...och mors dag!

HHB skulle gå tur upp på fjället, men jag kan ju inte det (uppför uppför och sen nerför). Därför tog jag Bybanen till Hop, och gick tur för mig själv. Jag gick från Bybanestoppet, via Wernersholm (där «Ja, vi elsker» blev till) till Troldhaugen! Sista biten var tung för mina stackars ben. Men jag lovade mig själv att om jag gick ända dit, men inte klarade att återhämta mig ordentligt, skulle jag kosta på mig en taxi hem! Det gjorde susen, och efter en trevlig fika- och skrivstund på kafeet, klarade jag att gå tillbaka till Bybanen (via Hop stasjon)! Bybanen til Sletten och sedan bussen hem. Cirka tiotusen steg! 

Hans kom hem samtidigt som jag!


Ett annat perspektiv!
 


Här skrevs nationalsången. Kransen är från 17. mai



Det gula huset är «Bakken», där Hans far växte upp. På den tiden det inte var motorväg... 

                                                Utsikt från «Carinas och Louises» bord
                                             En liten bit Troldhaugen; Nina och Edvard Griegs hem. 

                             Gamla Hop stasjon, där Hans far brukade ta tåget till kontoret i Bergen centrum.



No comments: