Tuesday, October 07, 2014

Books I carry with me through life


Knyta hop säcken (en utmaning jag fick på Fb):
1) Robert M Pirsig: Zen and the Art of Motorcycle Maintenance (Jag læser vældigt sællan en bok mer æn en gång, men denna har jag tappat rækningen på... Visdom som jag kunde førstå. )
2) JRR Tolkien: The Lord of the Rings; The Fellowship of the Ring (Alla ær bra, men ettan ær klart bæst!)
3) Carol Shields: Mary Swann (rekommenderar alla att læsa något av Shields! Nobelpriskandidat, men avled alldeles før tidigt, tyværr... Unless ær en annan højdarbok!)

4) Kurt Vonnegut: Slaughterhouse 5 (Ja, vad ska man sæga? Den boken fick mig att førstå så mycket, om mænniskorna och om mig sjælv.)
5) Selma Lagerløf: Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (Kunskap, spænning och moral - kan det bli bættre? Karrs och Gråfælls saga ær en hærlig, varm rysare!)
6) Bjørn von Rosen: Samtal med en nøtvæcka (Denna mannens relation med en fågel beskrivs på ett underbart och realistiskt sætt. Ljuvliga illustrationer! Læser den ca en gång om året.)
7) JK Rowling: Harry Potter and the Philosopher's Stone (Pojken som bodde under trappan och inte visste något om sin førhistoria eller om sin gåva. Ett hopp jag alltid bær med mig. Till musik av Van Morrison!?)
8) Helena Curtis: Biology (4th ed) ( Worth Publishers, Inc., 1983) (Detta var førsta grundboken när jag började studera i Lund, på Biologlinjen. En uppenbarelse och mycket från den som jag bär mig i min dagliga biologiska tankeverksamhet)
9) Gertrud Dahlgren (red): Systematisk botanik (Liber, 1985) Älsklingsbotanik-boken! <3 font="">
10) ALLT av Fritiof Nilsson Piraten! Inklusive gravstenen! Lätt att bära!

1 comment:

Xanthoria said...

p.s. Kristian Lundberg: "Yarden". den gör fortfarande lite ont...