Wednesday, July 31, 2013

Semester 2013

Det är min sista semesterdag idag. Jag har haft en riktigt lång semester iår. Från 1 juli till siste juli; det blir 23 dagar! I min tjänst har jag 25 feriedagar, så nästan alla dagarna rök! Fast en dag var jag sjukskriven, så den får jag tillbaka...

Första veckan var inte så bra, jag hade svårt att släppa jobbet och ändå känna någon mening "med allt". Men Jenny och Torsten tog med mig på utflykt till Milde och middag hemma hos dem på söndagen den 7 juli, så från och med den dagen var allt OK!

Torsdag 11 juli var Tysabri-dag och på kvällen reste vi till Skåne! I år utökade vi fältarbetet för X. calcicola och inventerade ca 50 extra kyrkor, mestadels på Österlen! Och Glimmingehus! Lovely hela tiden! 16-17 juli övernattade vi på hotell Svea i Simrishamn (lyckad bokning genom booking.com). Hela Skånesemestern var solig och lagom varm. Vi hann med en hel del aktiviteter med min familj också; bland annat middag med hela familjen på Kulturens Östarp, biltur med Johan till Smygehuk, biltur med Johan till Vårhallen och Simrishamn, handla på COOP Forum i Lund (ost!). Kvällen den 22 juli reste vi hem till Bergen igen.

Vi har sett en del på fotbolls-EM för damer på svensk TV (Sverige var arrangör), Tyskland vann. Och så har vi kört på turer, bland annat till Turøy (Sotra) och Kastevik (Bømlo). Kastevik var igår -en lång biltur, mestadels regn. Den turen handlar om Lobaria virens.

Idag ska jag pyssla med olika mysiga saker. Dessutom ska Hans och jag koordinatsätta skånska kyrkor som vi har varit vid!

Vad jag INTE ska idag: Tänka på jobbet, tänka på mina artiklar, dammsuga!

Vårhallen, Skåne. Blandade populationer av X. parietina och X. aureola. Och en älskad bryolog.
OBS: När man har sett så många individ av X. calcicola - och så många blandpopulationer av X. calcicola och X. parietina - som vi har gjort; är det lätt att inse att X. aureola och X. calcicola INTE är identiska, utan två gott skilda arter! Igen och igen får jag bekräftat hur viktigt det är att studera arter i fält, och icke allena förlita sig på molekylära resultat på 1-2 genetiska markörer!!! You can cite me on that!

No comments: