Wednesday, September 21, 2011

Läslust

Igår kväll läste jag ut "Tolkien's Gown & Other Stories of Great Authors and Rare Books" (Rick Gekoski). Jättemysig bok, där varje kapitel handlar om en bok och författarens (och andras) upplevelser. Varje dag denna veckan har jag längtat efter kvällen, att få krypa ner i sängen och mysa med boken!

Han skriver bl.a. om "Lolita" (Vladimir Nabokov), och jag får absolut inte lust att läsa den boken, men håll med om att citatet inledningen är fint. Jag läser texten högt, fast tyst inuti mig, gång på gång:
"Lolita, light of my life, fire of my loins. My sin, my soul. Lo-lee-ta: the tip of my tongue taking a trip of three steps down the plane to tap, at three, on the teeth. Lo. Lee. Ta.

She was Lo, plain Lo, in the morning, standing four feet ten in one sock. She was Lola in slacks. She was Dolly at school. She was Dolores on the dotted line. But in my arms she was always Lolita.
"

En ny grej är att jag försöker ha en pocketbok i ryggsäcken, så eventuell väntetid /bussen, bybanen/ kan användas till läsning. Först läste jag "Italienska skor" (Henning Mankell) och den var väl sådär, nej jag menar, jag tyckte inte alls om den! Nu har jag en liten pocketbok med de två första delarna av "Hellemyrsfolket" (Amalie Skram) och den är faktiskt jättebra. Bybanen kommer alldeles för fort när jag läser i den boken! Som en vaken läsare vet, så var Skram från Bergen.

No comments: