Saturday, September 19, 2009

I Love Köttbullar

Några av mina gladaste och nöjdaste stunder har jag tillsammans med köttbullar; både att planera, laga och äta dem!

I onsdags tog jag fram ett paket med fläskfärs, som jag hade i frysen. Det fick tina i kylskåpet till torsdag eftermiddag. Jag googlade lite för att få inspiration till matlagningen, och hittade Scans recept på Skånska köttbullar. Såhär blev min smet:
500 g fläskfärs
200 g nötfärs (lite drygt)
1 gul lök (riven, rå, rätt i smeten)
0,5 dl ströbröd
1 dl lättmjölk
1 ägg
0,5 tsk strösocker
1,5 tsk salt
1 tsk vitpeppar

(Alla mått är cirka. Jag följer Tinas råd: Smaka smaka smaka.)

De blev jättegoda! God potatis, lingonsylt, ättiksgurka. Och så det bästa av allt: Precis när jag hade stekt alla köttbullarna och de låg i woken och efterstekte medan potatisen kokte klart, så kom H hem. Och han hade plockat svamp! En stor taggsvamp och ett par stora nävar trattkantareller! Det var bara att hiva dem i stekpannan, fräsa dem med smör (norskt smör = jättegott!) och såsa till det hela med grädde. MUMS!

Det blev till middag till mig och en hungrig fältarbetare, min lunch igår, och så har jag en laddning till i frysen!

No comments: