Thursday, March 02, 2017

Förlovning första mars

I går gick jag från jobbet lite tidigare än vanligt. Först handlade jag på Meny; allt möjligt gott till taco-middag. En tur inom Vinmonopolet och köpte en halvflaska rött vin. Sedan tog jag bussen hem. Där packade jag upp ryggsäcken, bytte kläder och startade en bulldeg. Jag skulle ju baka fastlagsbullar! Medan den jäste första gången, diskade jag och förberedde middagen. Medan bullarna jäste andra gången, svängde jag i hop mandelmassan. Inspirerad av "Underbara Clara", malde jag ca 100 g oskalade mandlar i mandelkvarnen, blandade i ca 0,7 dl florsocker (startade med bara lite grann och smakade mig fram) och en skvätt grädde. Arbetade i hop. När jag senare skulle fylla semlorna, tog jag lagom mycket av denna mandelmassa och blandade med lagom mycket inkråm från bullen och lite mjölk. Såhär blev fastlagsbullarna:


Mina fina kakgafflar är i stål och jag älskar dem! Assietterna är från Rörstrand (från tiden när de fortfarande producerade i Sverige) och är dekorerade med fina kryptogamer!


Vi firade vår förlovningsdag, den 1 mars 2001 (1-3-1)! Sexton år!

No comments: