Thursday, January 10, 2013

Antikrundan med albatross

Antikrundan startade ny säsong klockan åtta ikväll, torsdag. De var i Linköping. Blev spännande när någon hade med sig ett ganska kitschigt montage av ett uppstoppat albatrosshuvud och fyra näbbar på en utskuren bakplatta att hänga på väggen. Från början av 1900-talet. Värde 3000-5000 kronor.
Jag har ju ett albatrosshuvud monterat på en enkel och fin platta, som jag ärvde från min fars släkt. Ska kolla årtal, men tror det är 1920-talet.
När jag tänker på albatross, ser jag en fågel med vitt huvud, men det jag har är närmast brunt. Har googlat litegrann, och hittat diverse färger, men brunt huvud kan också betyda att det är ett juvenilt exemplar. Men så stor! Jag trodde att färgen berodde på att huvudet hade hängt i rök och damm i många år, men konservatorn på DNS dementerade detta.
På den tiden fanns inga rödlistor, men idag ska man inte handla med albatrosser. En mäktig fågel. Enligt wikipedia: "Av de 21* albatrossarter som erkänns av IUCN, är 19 utrotningshotade."

*) Taxonomin är komplicerad...

No comments: