Monday, May 28, 2012

Inspiration från Ingeborg

Här är kakan jag hade med på jobbet i fredags. Jag har fått receptet från Ingeborg. Hon hade med den till lunchen en dag, och jag visste med en gång att jag ville göra den själv och bjuda på "Marinbiodiversitet/ DNA-lab"-fredagskake!
Botten:
150 g mandler- mandlar
150 g melis- florsocker
4 eggehviter- äggvitor
Jag malde mandlarna och blandade med florsockret. Sedan vispade jag äggvitorna till marängsmet i en stålbunke. När smeten klarade "upp-och-ned-testet", bestämde jag att den var klar. Då vände jag in dem försiktigt (men kanske inte tillräckligt försiktigt?) i mandel/florsocker-blandningen. Jag gräddade bottnen i välsmord form mitt i ugnen vid 160 grader i nästan en halvtimme. Jag har sett andra oppskrifter/ recept där man gräddar den på bakpapper som man har tecknat en cirkel på. Smeten är ganska "o-rinnig", så det ska jag testa nästa gång.

Nästa dag (på jobbet, faktiskt) skar jag jordgubbar och mango i bitar, blandade och lade på mandelbottnen. Ovanpå hela härligheten bredde jag löst vispad grädde. Pyntade med några hela jordgubbar och dinosaurströssel.

Kakan blev uppäten! Men Ingeborgs var ännu godare.

No comments: