Sunday, June 12, 2011

Skåne 1933

Dagens läsning: "SKÅNE. Svenska turistföreningens resehandbok" utgivningsår 1933.
Exempel på citat (kapitlet "Befolkning och språk"):
"Skåningen är flegmatisk, självrådig, ofta rent av misstänksam mot främlingen, men på samma gång pålitlig, energisk, uthållig och arbetsam."

Det låter som ett horoskop. Allt kan läsas in och passa på just den som läser. Jag tror att den inte bara blir dagens läsning, men hela sommarens läsning!

Boken är i gott skick, endast några understrykningar av resemål. Mitt exemplar fick jag av en i samma frimärksklubb som jag. På antikvariat birde den kosta runt 100 SEK: "Svenska Turistföreningens Resehandböcker. Skåne.
Stockholm 1933 (4:e uppl). STF:s Förlag. 273 sid + 5 sid (annonser). Många kartor och plankartor i texten + översiktkarta i färg i pärmen. Rött klotband med förgylld text.
Lätt använd, bra skick. Pris: 90 sek - 26146"

1 comment:

Xanthoria said...

Nostalgi: 25 år sedan studenten, 20 år sedan HMO och jag flyttade till Kämnärsvägen...