Saturday, October 09, 2010

Läsprojekt: Ulysses

Jag skrev tidigare om höstens projekt. Ett av dem (tredje punkten) är läsning av James Joyces roman Ulysses. Jag är fortfarande inte klar med utgåvan på norska, dvs är på sidan 496. Kapitel 16, för er som känner er som hemma i boken... Det slitigaste kapitlet hittills var nummer 15. Det är utformat som ett skådespel med repliker och insprängda kommentarer i kursiv. Och delvis surrealistiskt. Jag är väldigt osäker på om jag klarar av en engelsk version. Vi får se, jag vet inte ens om Bergen offentlige bibliotek har den. Men jag kan söka i alla norska bibliotek och låna in den via dem när det behövs. Jag måste nog ha en paus när jag är färdig med den norska texten, men den får inte bli för lång, för då kommer jag kanske aldrig igång igen.

Har varvat Joyce-tegelstenen med att läsa poesi och en bok om att skriva. Och Knausgårds reality-projekt svävar över alltihopa! Och hur ska jag kommentera att Vargas Llosa får Nobelpriset i litteratur 2010? Tja, jag har iallafall läst en bok av honom, The Naughty Girl, som jag antar är från den del av hans författarskap som karakteriseras som "gubbsjuk". Nu ska jag kolla lite på Babel.

No comments: