Thursday, October 30, 2008

Hur fungerar bromsmedicinerna för MS?

Bra fråga! Jag fattar INTE hur de funkar - och jag misstänker att de som har utvecklat dem inte fattar så värst mycket mer! Här är en information som finns på Biogens hemsida. Jag läste, men det gjorde mig inte klokare:

"Interferon beta
Interferoner är en grupp proteiner som produceras i kroppen som svar på exempelvis virusinfektioner. Interferoner utövar sin effekt genom att binda sig till speciella receptorer på ytan av våra celler. Denna bindning leder till en kaskad av biologiska reaktioner som antingen stimulerar eller hindrar bildandet av andra proteiner eller cytokiner som bildas i kroppen, vilket i sin tur leder till att delar av kroppens immunförsvar reagerar antiinflammatoriskt. På så sätt minskas inflammationen i CNS (centrala nervsystemet) och MS-sjukdomen kan bromsas upp.

Interferon beta-preparaten hjälper till att begränsa din sjukdom genom att sakta ner förloppet och minska antalet skov. I vardagslag kallas dessa för "bromsbehandlingar".
Interferon beta för MS behandling finns i två huvudtyper; interferon beta-1a och interferon beta-1b. Dessa skiljer sig sinsemellan både i utformning (kemiskt) och i sättet de framställs.

Både interferon beta-1a och interferon beta-1b har visat sig minska risken för skov med cirka en tredjedel. Interferon beta-1a har dessutom visat en fördröjning av funktionsnedsättning, dvs försämringen går långsammare."

Pust... Jag använder interferon beta-1a - det verkar vara en bra idé...

1 comment:

Xanthoria said...

Nej, det var inte någon bra bromsmedicin! Visade det sig.