Monday, April 21, 2008

On Histories and Stories

A. S. Byatt (2000) On Histories and Stories. Selected Essays. (Chatto & Windus, London)

Jag har läst en tung essäsamling, faktiskt. En del av essäerna är nedskrivna och omarbetade föreläsningar, andra är tagna från antologier. Ett samlande tema är ”history as fiction and fiction as history”. Jag kände till A. S. Byatt som skönlitterär författare, en av dem som jag ’borde läsa’, men det har aldrig blivit av. Det var spännande att få insikt i hur en författare läser historiska romaner, myter, sagor, och så vidare, och använder dem i sitt eget arbete. Jag blev påmind om den sagoskatt jag själv bär på och hur den är färgad av kulturen jag växte upp i och min historia.

Essäerna är:
1. Fathers
2. Forefathers
3. Ancestors
4. True Stories and the Facts in Fiction
5. Old Tales, New Forms
6. Ice, Snow, Glass
7. The Greatest Story Ever Told

P.S. Jag missade visst 'The Harry Potter controversy'...

No comments: